In 2025 zijn we halverwege de ’transition twenties’, een roerig decennium van verandering. Toch is de wind nog niet gaan liggen, zoals de vele faillissementen ook dit jaar weer getuigen. Over de volgende retailers viel in 2024 het doek…
Naar de spoedeisende hulp
De retail is nog op zoek naar een nieuw evenwicht, zoals ook KU Leuven-professor Els Breugelmans meegaf in haar vooruitblik op 2025. Een aarzelende consument, weinig welwillende geldschieters en nieuwe concurrenten met andere spelregels kostten in 2024 een flink aantal retailers de kop.
Wel valt er een onderscheid te maken tussen volledige faillissementen en ketens die de gerechtelijke procedure als spoedeisende-hulpafdeling aangrepen. Een snelle reanimatie, de operatieve verwijdering van etterende cystes en een poosje aan de beademing was vaak genoeg om de gewonde winkelketens de straat weer op te sturen. We maken hier daarom een onderscheid tussen de werkelijk gevallen retailers en de gereanimeerde enseignes.
Gevallen retailers
Vastiau-Godeau in Beersel (bij Brussel) was decennialang een begrip als meubelwinkel van 19.000 m², maar nu bleek de marktconjunctuur (te) fundamenteel gewijzigd. Op 8 januari was dit de eerste faling die we dit jaar moesten optekenen.
GrandOptical overleefde de overname door de Oostenrijkse MPG-groep niet. De 35 Belgische winkels mochten van de concurrentiewaakhond niet mee met toenmalig moederbedrijf GrandVision naar EssilorLuxottica verhuizen, maar in plaats van meer concurrentie gaf het de genadeslag.
Na vier jaar zette Casper zijn activiteiten noodgedwongen stop. De ‘dark kitchens’, die ook in Nederland en Frankrijk te vinden waren, slaagden er niet in winstgevend te worden.
Fun zocht in januari dringend overnemers, want de situatie was onhoudbaar geworden, maar vond er helaas geen. Pas na het faillissement raapten ToyChamp en Jysk enkele van de brokstukken op.
In 2023 wisten zowel de moedervennootschap als de Belgische tak van Big Bazar nog te ontkomen, maar in 2024 was het dan toch gedaan. In het voorjaar weerklonken er nog ambitieuze herlanceringsplannen, maar al in mei zocht Big Bazar België bescherming tegen schuldeisers en tegen november achtten de curatoren eigenaar Heerke Kooistra zelf aansprakelijk.
De Unlimited Footwear Group, producent van schoenen voor merken als Levi’s, Gaastra en GAP, moest de boeken neerleggen. Alleen Nubikk, een zelfstandig dochtermerk van het Nederlandse bedrijf, kon zich aan het faillissement onttrekken.
Esprit viel dit jaar in ware domino-stijl om: in het ene land na het andere gaf de modeketen het op, elkaar meesleurend in hun val. Uiteindelijk kwamen de Europese en Amerikaanse merkrechten bij VanHaren-eigenaar Deichmann (voor de schoenen) en bij Theia Brands terecht.
Een gerechtelijke reorganisatie kon Babykid niet redden: de keten met elf babywinkels in Brussel en Wallonië ging onherroepelijk verloren.
Een van de meest verrassende faillissementen van 2024 was dat van Duror Fashion Group, het moederbedrijf van Terre Bleue, Gigue en Zilton. De Belgische modegroep zijn coronaleningen niet kon terugbetalen. Elk merk vond weliswaar nieuw onderdak, maar quasi alle winkels gingen verloren.
Game Mania ging in juni op zoek naar een overnemer, maar vond geen enkele redding: behalve de Belgische en Nederlandse winkels ging ook de webshop kopje-onder.
Voor Scotch & Soda was het de tweede faling in even veel jaar tijd. Het faillissement volgde op problemen met de bevoorrading, ondanks een eerdere doorstart door Bluestar Alliance in 2022. Een nieuwe doorstart van de Europese tak mislukte omdat alleen de retailactiviteiten te koop waren, zonder de merkrechten. Voor de onlineactiviteiten is wel een overnemer gevonden.
Jacob’s Conceptstore, goed voor meer dan twintig winkels, viel om nadat leveranciers maandenlang klaagden over betalingsachterstallen en cashflowproblemen. De merknaam, het handelsfonds en twee winkels werden uiteindelijk overgenomen.
De val van Euro Shoe Group kwam met een harde klap. Gelukkig nam Franse schoenketen Chaussea 62 van de 117 Belgische Bristol-winkels over, de Duitse discounter TEDi tien. Ondanks meerdere geinteresseerden, kwam er voor de Nederlandse activiteiten geen doorstart.
Het doek viel over de zes winkels van Akiba, een Antwerpse winkelketen die zich specialiseerde in de Japanse popcultuur. De keten maakte de afgelopen jaren een sterke expansie door, maar kon niet meer opboksen tegen de concurrentie. Vooral Temu en AliExpress kregen de schuld.
Zelfs internationaal beproefde foodservice-formules deelden in de klappen: in Nederland ging donutketen Dunkin’ failliet, waarna de licentie werd overgenomen en zeventien winkels sloten. In België viel het doek voor Aziatische restaurantketen Wagamama, goed voor een restaurant in Antwerpen en een in Brussel.
Gereanimeerde retailers
Elektro- en huishoudketen Handyman ging in januari failliet, maar eigenaar Elka Pieterman Groep maakte er een (mislukte) franchiseringsoperatie van: de veertien Nederlandse vestigingen die al zelfstandig waren gingen door, de andere winkels – waaronder alle Belgische – geraakten niet verzelfstandigd en sloten.
Galeria Karstadt Kaufhof vroeg in januari het langverwachte faillissement aan. Die stap was vooral nodig om verlost te geraken van gevallen eigenaar Signa en zestien verlieslatende warenhuizen. “Wij zien vandaag uitdrukkelijk als een bevrijding”, aldus CEO Olivier van den Bossche. Terecht zo bleek, want na de doorstart was de warenhuisgroep in november naar eigen zeggen weer een “gezond bedrijf”.
Cassis Paprika vroeg al in januari schuldbescherming aan, maar het zou nog tot de zomer duren vooraleer het doek uiteindelijk viel. Al was het vooral een manier om een overname mogelijk te maken: Futura Capital Funds nam 70% van de modeketen over. Van dochtermerk Cassis werd afscheid genomen, de focus gaat nu naar plussizemerk Paprika.
Bij The Body Shop werd de faillissementsprocedure voor het Britse moederhuis in 2023 al ingezet, maar dit jaar volgden België (in februari) en Nederland (in november). In België was het ook echt einde verhaal, in Nederland starten zowel een aantal zelfstandige als geïntegreerde winkels door.
Bloemenhal, een keten van 27 bloemenwinkels in Oost- en West-Vlaanderen, ging in april failliet, maar een Nederlandse investeerder nam meteen een twintigtal vestigingen en hun medewerkers over.
Ted Baker maakte een exclusief digitale doorstart in het Verenigd Koninkrijk en Europa. Het modemerk sloot alle fysieke winkels in Europa, maar de overzeese online-activiteiten zet de Amerikaanse distributeur van het merk wel verder.
Na het faillissement was het voor Carpetright in België over en uit, maar niet in Groot-Brittannië en Nederland. Rivaal Tapi nam de Britse tak deels over, terwijl het management in Nederland het roer in eigen handen nam.
Overnemers Dick Burger en Ilias Sahli (de neef van Action-CEO Hajir Hajji) willen e-bikemerk Stella Bikes in maart 2025 afgeslankt herlanceren. De fabrikant van elektrische fietsen ging zowel in Nederland als België failliet, na jaren van meer dan tien miljoen euro verlies.
Meubelmerk Fest Amsterdam maakte een afgeslankte doorstart onder Zuiver Interior Group, dat de Nederlandse interieurformule inlijfde in zijn merkenportfolio. Alleen de winkels in Amsterdam-West en Rotterdam bleven open.
Boekhandelaar Filigranes vond net op tijd een overnemer om het faillissement af te wenden. De Brusselse ondernemer achter conceptwinkel Mayfair, Mehmet Sandurac, gaat verder met twee in plaats van drie boekenwinkels.
Zowel Blokker als houdstermaatschappij Mirage Retail gingen (uit)eindelijk kopje-onder. Al deed zich op de valreep nog een kerstmirakel voor: een nog anonieme overnemer belooft “de Blokkerformule de komende periode weer op te bouwen en samen te werken met de circa 45 franchisefilialen”. Ook de merknaam en webwinkel zijn overgenomen.