De Chinese e-commercereus JD.com klopte vorig kwartaal de verwachtingen en presteerde beter dan concurrenten Alibaba en Tencent, zelfs al tekende het bedrijf de traagste omzetgroei ooit op.
Pak meer winst in retail
In het voorbije tweede kwartaal groeide de omzet van de Chinese e-commercespeler JD.com – in Europa aanwezig met Ochama – met 5,4% tot 267,6 miljard yuan (40 miljard euro). Hoewel het de laagste groei in de geschiedenis van het bedrijf is, was het beter dan de vlakke groei bij Alibaba en zelfs omzetdaling van Tencent. De resultaten overtroffen dan ook de verwachtingen, al waren de cijfers heel wat minder dan de gewoonlijke dubbelcijferige groei.
De vraag naar consumentengoederen zwol in juni weer licht aan, na maandenlang geteisterd te zijn door lockdowns en coronabeperkingen. JD.com kreeg er op een jaar tijd vijftig miljoen gebruikers bij (+9,2%), wat het totaal op 580,8 miljoen klantaccounts brengt. Het bedrijf wist ook de winstgevendheid op te krikken in zijn logistiek- en retailafdelingen. De nettowinst klokte af op 4,4 miljard yuan (0,65 miljard euro), ruim drie keer meer dan verhoopt.
JD.com verlaagde de marketing- en administratiekosten in het kwartaal, maar wist ook het verlies in zijn belangrijke logistiekpoot om te buigen naar winst. De e-commercespeler zet sterk in op geautomatiseerde magazijn en met dank aan artificiële intelligentie en datavoorspellingen kon het bedrijf zich ook specialiseren in ‘same day delivery’. De retailactiviteiten de groep behaalden 4% meer omzet, de winst steeg zelfs met 36%. In juni was er ook het 618-shoppingfestival in China, twee weken van kortingen en aanbiedingen, wat JD in totaal 379,3 miljard yuan (55 miljard euro) aan transacties opbracht.