Sport belangrijk gespreksonderwerp
Vanaf 1 januari 2015 zijn er online en op sociale media volgens Buzzcapture bijna 800.000 berichten te vinden over supermarkten. Daarvan gaan er 34 procent over Jumbo, goed voor 265.000 berichten. Albert Heijn strandt met 259.000 berichten, goed voor 33 procent, op een zucht van Jumbo. Op de derde plaats staat Lidl, met bijna 93.000 berichten.
Een belangrijke reden voor de online aandacht bij Jumbo is de sponsoring van de wielerploeg Lotto Jumbo en de schaatsploeg met dezelfde naam. 19 procent van de berichten gaan over Lotto Jumbo. Ook het nieuws rond de bommeldingen in 2015 zorgde voor extra online aandacht. 5 procent van de berichten gingen over die zaak. Zonder die sponsoring of die bommeldingen zou Albert Heijn online de grootste supermarktketen zijn geweest.
Wordt er naar de sociale media gekeken, dan is Lidl de grootste op Facebook, terwijl Albert Heijn het meeste succes heeft op Twitter. Opvallend daarbij is dat weinig ketens een account hebben op Instagram en dat ze er wel bijna allemaal één hebben op YouTube, maar dat hun kanaal daar amper succes heeft.