Walmart en Amazon blijven de grootste retailers ter wereld, maar prijsvechters zoals Lidl, Aldi en Costco maken een inhaalbeweging. Ze worden te duchten uitdagers, zeggen Kantar en de Amerikaanse handelsfederatie NRF naar aanleiding van hun lijst van ’s werelds grootste retailers – waaronder één bedrijf uit België en drie uit Nederland.
Discounters in opmars
2021 was alweer een bewogen jaar voor de retailsector: de coronapandemie woedde verder, maar nog groter dan de impact op de winkelverkoop waren de gevolgen van de mondiale toeleveringsproblemen. Naar het einde van het jaar toe ontstonden voorraadtekorten, die samen met de onzekerheid in veel landen voor meer verstoringen zorgde dan het coronavirus. Wie sterk afhankelijk is van import en de heroplevende consumentenvraag niet vlug genoeg kon beantwoorden, werd de dupe. De groten vergrootten daarom ook vorig jaar hun voorsprong en wisten flink meer omzet en winst te halen door snel in te spelen op de veranderende consumentenbehoeften.
Walmart blijft – ook volgens deze lijst – ruimschoots de grootste retailer ter wereld, zowel in eigen land als internationaal. De Amerikanen werden goed geholpen door hun nieuwe focus op onlinemarktplaatsmodellen. Amazon profiteerde enorm van de coronapandemie en verstevigt zijn tweede plaats. Discounters Schwarz Group (Lidl) en Costco, die nieuwe markten aanboorden, staan op drie en vier qua omzet.
Ahold Delhaize profiteert
Tot dusver loopt de lijst van Kantar heel erg gelijk met die van Deloitte, die we in februari publiceerden. Verderop gaan de lijsten echter grondig van mening verschillen, omdat Kantar enkel retailers meeneemt die “significant investeren” in minstens drie markten én omdat Kantar de bedrijven ordent via een eigen puntensysteem in plaats van (enkel) op omzet. Dat maakt een verschil: Costco (nummer drie qua omzet) zakt naar vijf, Aldi (met de zesde grootste omzet) stijgt naar drie. Profiteren ook van het puntensysteem: ons eigen Ahold Delhaize en het Zweedse Ikea.
Opvallend: Alibaba valt dit jaar buiten de top tien. Dat komt door de ingrepen van de Chinese overheid, die de technologiereuzen strenge nieuwe regels oplegde en Alibaba haar financiële tak liet afsplitsen. Ook Tencent en JD.com hebben hun bedrijfsstrategieën moeten herzien. Kantar en NRF verwachten dat de Chinese spelers in 2022 wel weer zullen groeien en opnieuw zullen meedingen naar een plaats in de top tien.
Grenzen van retail vervagen
De onderzoekers wijzen ook op een steeds groeiend probleem voor samenstellers van dit soort lijstjes: de grenzen van retailers en hun omzetten wordt steeds moeilijker te meten, omdat ze de kanaalgrenzen blijven overschrijden om nieuwe producten en diensten aan te bieden, aldus Kantar. Zo innoveren bijvoorbeeld Rakuten, Mercado Libre en eBay ver voorbij hun oorspronkelijke bedrijfsmodellen.
In 2022 verwachten NRF en Kantar dat retailers weer meer gaan investeren in hun fysieke winkels, met een groot aantal verbouwingen, een beperkt aantal nieuwe winkelopeningen en vooral veel meer digitale technologie in de winkels. Denk maar aan slimme schappen en kassaloos shoppen. Ook Latijns-Amerika en Afrika zullen wellicht beginnen meesurfen op de omnichannel-golf.
De top tien van ’s werelds grootste retailers (op basis van toegekende punten):
-
Walmart (VS: 395,6p; omzet: 538,15 miljard dollar)
-
Amazon (VS: 335,6p; omzet: 330,20 miljard dollar)
-
Schwarz Group (Duitsland: 238,3p; omzet: 158,58 miljard dollar)
-
Aldi (Duitsland: 215,8p; omzet: 134,67 miljard dollar)
-
Costco (VS: 163,7p; omzet: 187,17 miljard dollar)
-
Ahold Delhaize (Nederland: 151,1p; omzet: 93,20 miljard dollar)
-
Carrefour (Frankrijk: 145,3p; omzet: 105,42 miljard dollar)
-
Ikea(Zweden: 101,2p; omzet: 52,21 miljard dollar)
-
Seven & I (Japan: 94,6p; omzet: 97,08 miljard dollar)
-
The Home Depot (VS: 85,2p; omzet: 142,27 miljard dollar)
De vier bedrijven uit de Benelux met hun plaats in de wereldwijde ranglijst:
-
6. Ahold Delhaize (Nederland: 151,1p; omzet: 93,20 miljard dollar)
-
24. Spar International (Nederland: 41,4p; omzet: 20,70 miljard dollar)
-
36. Euronics International (Nederland: 26,3p; omzet: 13,16 miljard dollar)
-
44. Louis Delhaize (België: 16,8p; omzet: 26,02 miljard dollar)