Alibaba boekte in het laatste kwartaal van 2023 maar 5% omzetgroei. Toch noemt de Chinese e-commercereus dat “solide”, met dank aan het Westen: AliExpress leverde liefst 60% meer pakjes af.
Nieuw leven inblazen
“We hebben een solide kwartaal geleverd. Onze topprioriteit is om de groei van onze kernactiviteiten, e-commerce en cloud computing, nieuw leven in te blazen”, zegt CEO Eddie Wu. Hij wil de investeringen verder opvoeren om het marktleiderschap van de e-commercereus te versterken – een fikse uitdaging gezien de groeiende concurrentie van uitdagers als Temu-eigenaar Pinduoduo.
Vooral in China zelf is er werk aan de winkel: Alibaba is Taobao en Tmall wakker aan het schudden, na een ingrijpende reorganisatie vorig jaar. De omzet van de Chinese platformen steeg met 2% naar omgerekend 16,8 miljard euro. Het aantal kopers en het ordervolume namen sterk toe, maar de gemiddelde orderwaarde daalde.
Toenemende wereldwijde vraag
In het buitenland steeg de omzet daarentegen met 44% tot 3,72 miljard euro, mede dankzij 24% meer gecombineerde bestellingen. AliExpress, dat zich met name op westerse consumenten richt, kreeg liefst 60% meer bestellingen sinds Choice werd geïntroduceerd: voor een selectie producten krijgen klanten nu snellere levering. Er is een toenemende wereldwijde vraag naar goedkope producten, verklaart Alibaba de groei.
In totaal meldt de groep een omzetgroei van 5% in het kwartaal tot 31 december, goed voor omgerekend bijna 34 miljard euro. Het bedrijfsresultaat zakte echter met 36% naar minder dan drie miljoen euro. De daling komt vooral door bijzondere waardeverminderingen op hypermarktketen Sun Art en op videoplatform Youku, dat achterophinkt tegenover concurrenten.