RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Alibaba
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie China
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kerstman shopte opvallend veel meer bij AliExpress

icon
Algemeen9 februari, 2024

Alibaba boekte in het laatste kwartaal van 2023 maar 5% omzetgroei. Toch noemt de Chinese e-commercereus dat “solide”, met dank aan het Westen: AliExpress leverde liefst 60% meer pakjes af.

Nieuw leven inblazen

“We hebben een solide kwartaal geleverd. Onze topprioriteit is om de groei van onze kernactiviteiten, e-commerce en cloud computing, nieuw leven in te blazen”, zegt CEO Eddie Wu. Hij wil de investeringen verder opvoeren om het marktleiderschap van de e-commercereus te versterken – een fikse uitdaging gezien de groeiende concurrentie van uitdagers als Temu-eigenaar Pinduoduo.

Vooral in China zelf is er werk aan de winkel: Alibaba is Taobao en Tmall wakker aan het schudden, na een ingrijpende reorganisatie vorig jaar. De omzet van de Chinese platformen steeg met 2% naar omgerekend 16,8 miljard euro. Het aantal kopers en het ordervolume namen sterk toe, maar de gemiddelde orderwaarde daalde.

Toenemende wereldwijde vraag

In het buitenland steeg de omzet daarentegen met 44% tot 3,72 miljard euro, mede dankzij 24% meer gecombineerde bestellingen. AliExpress, dat zich met name op westerse consumenten richt, kreeg liefst 60% meer bestellingen sinds Choice werd geïntroduceerd: voor een selectie producten krijgen klanten nu snellere levering. Er is een toenemende wereldwijde vraag naar goedkope producten, verklaart Alibaba de groei.

In totaal meldt de groep een omzetgroei van 5% in het kwartaal tot 31 december, goed voor omgerekend bijna 34 miljard euro. Het bedrijfsresultaat zakte echter met 36% naar minder dan drie miljoen euro. De daling komt vooral door bijzondere waardeverminderingen op hypermarktketen Sun Art en op videoplatform Youku, dat achterophinkt tegenover concurrenten.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa

    Amazon gaat nu ook in Europa de strijd aan met discountplatformen zoals Temu en Shein. Klanten in het Verenigd Koninkrijk krijgen als eersten toegang tot de webshop met vooral goedkope Chinese spulletjes.

  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN