De Belgische muziekwinkelketen Keymusic maakt de stap naar Frankrijk. Deze week wordt net over de Franse grens in Valenciennes een winkel geopend. De keten maakte eerder ook al de sprong naar Nederland.
Succes webshop
Keymusic opende 26 jaar geleden de eerste winkel in Sint-Niklaas en zet sindsdien sterk in op fysieke winkels, daar waar de concurrentie steeds meer voor de online weg kiest. Momenteel heeft de retailer een twintigtal winkels in België en Nederland en daar komt in Valenciennes nu dus ook een eerste Franse vestiging bij.
CEO Francky Dedeyne gelooft dat er nog ruimte is voor groei, maar wil dat niet ten koste van alles doen. “Groei is het belangrijkste, maar groei kopen heeft geen zin. We zullen als gerenommeerd merk zorgen dat we nog lang niet uit het straatbeeld verdwijnen”, zegt hij aan Ecommerce News.
Ondanks het succes van de fysieke winkels, begint de webshop steeds meer opmars te maken bij Keymusic. Vorig jaar was die goed voor 13 procent van de omzet en naar verwachting zal de webshop dit jaar het grootste ‘filiaal’ van de keten worden. Tot nu toe was die eer weggelegd voor de winkel in Rotterdam, net voor de Brusselse vestiging.
Dedeyne ziet op dat vlak hoe online en offline elkaar versterken. “Veel klanten oriënteren zich via internet en komen vervolgens naar de winkel om de aankoop te doen.”