Winkelketen Kijkshop gaat twintig van zijn in totaal 87 filialen in Nederland sluiten. De eerste winkels sloten de voorbije weken trouwens al de deuren. Kijkshop deed eerder ook al een aantal winkels van de hand, in een poging om gezonder te worden.
Grote verliezen
Bij de sluiting van de winkels zullen de vaste medewerkers gespaard worden, zo zegt Kijkshop. Zij zullen worden ingezet als extra personeel in andere winkels. Dat wil wel zeggen dat waarschijnlijk heel wat tijdelijke medewerkers hun baan zullen verliezen.
Kijkshop probeert al een aantal jaren het concept aan te pakken, maar slaagt er voorlopig niet in om opnieuw meer klanten naar de winkels te lokken. Zo maakte het in de periode van mei 2014 tot december 2015 maar liefst 20 miljoen euro verlies en ook in 2016 zou er opnieuw verlies gemaakt zijn, al zijn die cijfers nog niet bekend gemaakt. Kijkshop hoopt wel dat de omzet dit jaar weet te herstellen.
Verouderd
Ook online weet Kijkshop moeilijk voet aan de grond te krijgen, ondanks het feit dat het daar steeds meer op probeert in te zetten. In de lijst van grootste webwinkels van Nederland is het bedrijf terug te vinden op plaats 78, terwijl het in 2013 nog op plek 50 stond.
Toen Kijkshop in 1973 gelanceerd werd, was het nochtans een vernieuwend concept waarbij producten worden opgesteld in vitrinekasten en afgehaald kunnen worden bij de baliemedewerkers. Sinds enkele jaren, en dan vooral sinds de opmars van het online shoppen, gaat het echter steeds slechter met Kijkshop, dat er niet in slaagt om zijn concept over te zetten naar de huidige retailrealiteit.