Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven.
Koopadvies op commissie
Winkelketen Kijkshop lanceerde in september vorig jaar nog Tone, een online platform waarop consumenten elkaar advies kunnen geven over de online aankoop van producten. Eind oktober ging ook de bijhorende app KijkBijMij de ether in, maar de reddingsoperatie van de al langer kwakkelende Kijkshop kwam te laat: begin dit jaar viel het doek over de formule, waarbij zeventig winkels de deuren sloten en vierhonderd werknemers hun baan verloren.
Het telecomassortiment van Kijkshop werd vervolgens volledig overgenomen door Op=Op Voordeelshop, maar voor de KijkBijMij-app ziet de Zweedse eigenaar van het ter ziele gegane Kijkshop nog wél een toekomst. Via dat consumentenplatform kunnen particulieren elkaar koopadvies geven in ruil voor een commissie die aangesloten winkels betalen wanneer er via het platform een aankoop wordt gedaan.
Schadeclaims
TheOne laat weten dat enkele van de 400 voormalige Kijkshopmedewerkers opnieuw aan de slag gaan bij KijkBijMij en er mogelijk ook weer fysieke winkels zullen komen. Daarmee zou het bedrijf weer aanknopen met de oorspronkelijke vitrineformule waarvoor Kijkshop al 45 jaar bekendstaat: klanten konden jarenlang sparen voor de voornamelijk elektronische artikelen, die te bekijken waren in winkelvitrines.
Via het platform zullen gedupeerde Kijkshop-klanten, die hun producten na het faillissement niet geleverd kregen, ook een schadeclaim kunnen indienen. Die wordt na goedkeuring dan verzilverd in de vorm van een shoptegoed bij KijkBijMij. “Een slim staaltje marketing,” noemt retaildeskundige Paul Moers die actie: “Zo maken mensen meteen ook kennis met het nieuwe concept.”