Het e-commercelandschap verandert ingrijpend, en de opkomst van platformen biedt kansen voor lokale ondernemers. Op de RetailDetail Night vertelt Sacha Buyck van bol.com er meer over. We stelden hem vooraf al enkele vragen.
Bereik in België en Nederland vergroten
Wie is Sacha Buyck, welke loopbaan bracht je tot bij bol.com?
“Na het behalen van mijn bachelor in de rechten ben ik mijn carrière begonnen in de ‘hospitality’: deze branche prikkelde me om ook zelf bedrijven op te richten. Uiteindelijk heb ik deze bedrijven verkocht en besloot ik mij in 2011 meer te verdiepen in het bedrijfsleven. Eerst in de rol als sales manager Benelux bij Barbecook en sinds 2015 bij bol.com, waar ik momenteel de functie manager België bekleed. In deze functie ben ik onder meer verantwoordelijk voor het optimaliseren van de bol.com-propositie voor onze Belgische klanten en partners, een mooie taak om dagelijks mee bezig te zijn!”
Waar liggen vandaag je grote prioriteiten of uitdagingen als manager België bij bol.com?
“De grote uitdaging ligt bij vergroten van ons bereik in België: zowel onder onze klanten als onder onze partners. Het winkelplatform, waarop we inmiddels 17 miljoen artikelen aanbieden, wordt door 9 miljoen klanten bezocht, waarvan 2 miljoen klanten uit België. Juist in België ligt dus zeker potentie, omdat er nog groei is in het aantal consumenten dat online shopt. Ook ons bereik onder Belgische ondernemers biedt nog veel kansen: zij kunnen door samen te werken met ons winkelplatform miljoenen klanten bereiken, niet alleen in België maar ook in Nederland. We verwelkomen hen dan ook graag.”
Gebruik maken van platformen
Klopt het beeld nog steeds dat België wat achterloopt op Nederland inzake e-commerce? Of verandert dat?
“Achterlopen klinkt vaak wat negatief, maar e-commerce is in andere landen wel wat verder ontwikkeld. Aangezien het gedrag van consumenten toch vaak op basis van die internationale trends te voorspellen is, verwachten we dat op den duur ook Belgische consumenten voornamelijk online shoppen. Dat zien we ook in de huidige cijfers al terug. Het is echter niet eenvoudig om als zelfstandige een goede, digitale strategie neer te zetten. Je kunt je niet overal op focussen en hebt ook echt niet altijd alle resources beschikbaar. Het is ook goed om je op je eigen krachten en specialisme te blijven focussen, maar daarnaast kan het voor je omzet en winst interessant zijn om naast een fysieke of webwinkel ook eens te kijken wat het aanbieden van artikelen op een platform je oplevert. Door gebruik te maken van de e-commercekennis en het bereik van zo’n platform ben je relevant voor de klant van nu en de klant van de toekomst.”
Legt bol.com andere accenten in België?
“Jazeker: juist omdat we dicht bij de klant kunnen staan en omdat we een lokaal platform zijn kunnen we die accenten leggen. De Belgische collega’s bij bol.com zijn onze ambassadeurs om er binnen het hele bedrijf voor te zorgen dat we echt relevant kunnen zijn voor de Belgische klant. Zo zorgen we voor passende assortiment, aanbiedingen en zoektermen en zorgen we voor aangepaste marketing, zoals de Rode Duivels-fanshop tijdens het WK.”
Winkelen bij één one-stop-shop
Je keynote is getiteld ‘Changes in the e-commerce landscape’ – over welke veranderingen wil je het dan hebben?
“Ik noemde al even dat steeds meer consumenten online winkelen en die verschuiving gaat zelfs nog iets verder. Klanten starten hun zoektocht niet alleen online, maar zullen in de toekomst waarschijnlijk zelfs winkelen bij één onestopshop omdat dat ruime keuze en gemak biedt. Er ontstaan grote verzamelplaatsen waar veel vraag en veel aanbod samenkomt. Eigenlijk vergelijkbaar met fysieke marktplaatsen – als de wekelijkse zaterdagmarkt, maar dan digitaal. Omdat deze marktplaatsen ook online ontstaan, is de vraag hoe je hier als ondernemer bij aan kunt sluiten, zodat ook jouw bedrijf is voorbereid op de toekomst.”
“Ik deel die informatie graag met ondernemers in België om na te denken over hun toekomst. Waarbij ik oprecht geloof dat we door samen te ondernemen ook echt samen kunnen groeien. De kennis en expertise van een lokale handelaar/retailer gecombineerd met de kennis en expertise van een lokaal e-commerceplatform biedt onze consumenten een fantastische winkel om te willen blijven winkelen. Zo kan je, door gebruik te maken van de faciliteiten die een platform biedt, ook als lokale ondernemer digitaal sterk zijn als aanvulling op je eigen fysieke winkel of webwinkel. Samen kunnen wij het leven van de lokale consument makkelijker en leuker maken – en als we dat kunnen, dan verdienen we er als ondernemer en als platform ook wat aan! Want dat het wat oplevert is tenslotte ook belangrijk…”
Sacha Buyck van bol.com spreekt op 29 november op de RetailDetail Night, het feestelijk slotakkoord van het retailjaar 2018. Op het programma staan ook topsprekers als trendwatcher Richard van Hooijdonk, Harry Demey (LDV United), Dado Van Peteghem (Duval Union), Gino Van Ossel, (Vlerick Business School), Ann Maes (Ogilvy Amsterdam), Carole Lamarque (Duval Union) en nog veel meer… Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je tickets bestellen.