Een app waar consumenten in eender welke webwinkel kunnen zoeken, hun verzendingen kunnen volgen en prijsverwittigingen krijgen. Dat is wat Klarna met zijn nieuwe, overkoepelende shopping-app belooft. Wordt het de Westerse WeChat?
“De ultieme winkelbrowser”
Klarna lanceert een nieuwe app, die alles in één belooft te zijn voor onlineshoppers. Consumenten dreigen te verdwalen in een steeds onoverzichtelijker landschap van e-commerceapps, redeneert het Zweedse betaalplatform. Tot nu toe was het bedrijf vooral bekend van zijn betalen-na-leveringservice, waarbij consumenten 21 dagen de tijd krijgen om hun onlinebestellingen te betalen. Maar die service breidt nu gevoelig uit.
Gebruikers kunnen in de app producten zoeken over verschillende webshops heen, aanbiedingen en meldingen van prijsdalingen ontvangen, items bewaren, de levering van producten volgen en hun betalingen en retourzendingen beheren. Betalen hoeft via de app pas na levering, ook bij webwinkels die geen rechtstreeks partner zijn van Klarna. In de toekomst is het de bedoeling om nog klantenkaarten te centraliseren, gezamenlijke acties te voeren en aan livestreaming te doen.
Klarna noemt het zelf shopping 2.0: één grote webshop voor de hele wereld, ofwel de “ultieme winkelbrowser van de toekomst”. Voor consumenten is die ultieme browserr gratis, maar retailers betalen commissie: een vast tarief en een percentage op elke aankoop. De klantendata blijft wel bij de individuele retailer, klinkt het tegenover HLN. De app wordt in 15 landen tegelijk gelanceerd, waaronder de Benelux, Duitsland en de Verenigde Staten.
Queeste van het ecosysteem
Online ecosystemen zoals deze worden steeds meer als de toekomst van e-commerce gezien: in China is WeChat al een dominante alles-in-één-app, waar consumenten alles mee doen van chatten tot shoppen. In de grote steden hebben Chinezen meestal zelfs geen portefeuille meer op zak, omdat ze toch WeChat hebben. Zelfs doktersafspraken maken en boetes betalen gebeuren er via de app.
In het Westen is nog geen dominant platform opgestaan, maar de steeds verder groeiende vertakkingen van de technologiereuzen zoals Facebook (nu Meta), Google (excuseer, Alphabet) en natuurlijk Amazon laten hun komst vermoeden. De inspanningen met Google Pay en Google Shopping wijzen alvast concreet in die richting. Ook PayPal dingt mee: het Amerikaanse betaalplatform lanceerde recent een eigen one-stop-app, waar consumenten kunnen shoppen en betalen, hun budget beheren en zelfs cryptomunten verhandelen.
Te veel transparantie?
Voor de platformen is het zaak zo snel mogelijk zoveel mogelijk consumenten aan zich te binden. De inzet is het verzamelen van consumentendata – in zo’n app over alle categorieën en retailers heen – en de ultieme getrouwheid creëren. Elke cent die mensen online uitgeven, moet een cent binnen het ecosysteem zijn. Dat is de jackpot.
Alleen is het de vraag of grote retailers het wel zo leuk zullen vinden als consumenten hun eigen app inruilen voor die van Klarna en er met één klik prijzen en producten kunnen vergelijken, over alle webshops heen. Met dat doel kondigden de Zweden immers eergisteren nog de overname van de prijsvergelijker Pricerunner aan. Willen handelaars wel zoveel transparantie online?
Meer weten over de strijd tussen de online ecosystemen en nhun impact op het retaillandschap? Lees er alles over in het nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail, dat in maart 2022 verschijnt bij LannooCampus.