Marges groeien
Marks & Spencer zegt toch tevreden te zijn met de resultaten in de eerste helft van het financiële jaar: CEO Marc Bolland had beloofd dat de brutomarges met 1 procent zouden groeien dit jaar, maar in de eerste helft van het jaar groeiden ze al met 1,5 procent, wat aantoont dat het bedrijf vooruitgang boekt.
Ook de verkoop van voeding was positief, met een vergelijkbare omzetgroei van 1 procent in de eerste zes maanden van het boekjaar. Daarmee doet Marks & Spencer het beter dan de grote vier supermarkten in het Verenigd Koninkrijk.
Terugval online
Door de goede verkoop van voeding en de hogere marges kon het verlies bij kleding voor het grootste deel tenietgedaan worden. Daardoor viel de winst voor belastingen in de eerste zes maanden van het huidige boekjaar terug met slechts 0,4 procent, naar 279 miljoen pond (350 miljoen euro).
“We zijn tevreden met de vooruitgang die we hebben gemaakt bij onze belangrijkste prioriteiten voor het jaar”, zegt Bolland. De CEO zal echter minder tevreden zijn met de daling van 6,3 procent in online verkopen, een gevolg van de vernieuwing van de website, en de omzetdaling van 3,4 procent voor internationale activiteiten.