De omzet van De Bijenkorf groeide vorig jaar fors, maar ook de kosten liepen hoog op. “De consument houdt steeds meer de hand op de knip, waardoor de retailomgeving erg uitdagend is”, zegt topman Giovanni Colauto.
Toch weer verliescijfers
De Bijenkorf boekte in 2022 een omzet van 524 miljoen euro, wat fors meer is dan de 500 miljoen van in 2019 – het laatste jaar voor de pandemie. De stijging is te danken aan het feit dat de zeven winkels van de warenhuisketen voor het eerst weer onbeperkt open konden blijven. Ondanks sterk stijgende kosten voor onder andere energie, transport, verpakkingen en personeel kon de retailer het boekjaar afsluiten met een kleine operationele winst van 2,8 miljoen euro. Onder aan de streep echter bedroeg het verlies toch 10,8 miljoen euro, weet het FD.
De winkels trokken wel meer bezoekers, maar het aantal bezoekers van de webshop daalde met 15%. De Bijenkorf besloot begin dit jaar dan ook om de verlieslatende webshops in in Duitsland, Frankrijk, Wallonië, Luxemburg, Oostenrijk en Monaco te sluiten. Enkel in Nederland en Vlaanderen verkoopt de warenhuisketen nog online. Ook schrapte het bedrijf enkele jobs op het hoofdkantoor.
“We hebben afgelopen jaar laten zien dat we veerkrachtig zijn. We hebben een mooie stap vooruit gemaakt, maar tegelijkertijd realiseren we ons dat we een zeer bescheiden operationele winst hebben gemaakt en nog een weg te gaan hebben”, aldus Colauto.