Zonder auto geen winkelstraat? Dat denken toch veel handelaars. Nochtans verjagen steden over heel Europa net de wagen om de centra nieuw leven in te blazen. Wat zeggen de cijfers?
Kamp wandel vs. kamp wagen
Protest van handelaars tegen het autoluw of zelfs autovrij maken van stadscentra is allesbehalve nieuw, maar de handelaars van de Franse stad Lyon trekken nu zelfs naar de Raad van State tegen de geplande voetgangerszone in hun binnenstad. Zonder auto geen bereikbaarheid en uiteindelijk geen winkelstraten meer, weerklinkt het vaak gehoorde argument van de handelaars. Aan de andere kant staan mensen die straten zonder voorbijrazende auto’s net gezelliger vinden om te shoppen.
De twee strekkingen staan lijnrecht tegenover elkaar, vat mobiliteitsingenieur Mathieu Chassignet het debat samen in The Conversation. De eerste school wil autoverkeer en parkeren vergemakkelijken in de hoop klanten van buiten de steden aan te trekken, de tweede strekking wil voetgangers daarentegen meer ruimte geven, in de hoop zo een gemoedelijke sfeer te creëren die aanzet tot consumeren. Hoewel beide partijen een uitnodigende binnenstad willen, is de manier waarop moeilijk verenigbaar.
Maar is het wel zo dat shoppers met de auto komen? En geven voetgangers inderdaad meer uit?