RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags tweedehands
  • Bedrijven Kringwinkel
  • Onderwerpen duurzaamheidRetailDetail Night
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kringwinkel Antwerpen: “We kunnen leren van wat Shein doet”

icon
Algemeen22 oktober, 2024

“Europa heeft de kans om wereldwijd leider te worden in circulaire innovatie”, trekt Lander Janssens (Kringwinkel Antwerpen) van leer tegen het latente pessimisme. In zijn wapenarsenaal voor nieuwe groei treffen we digitale productpaspoorten en ‘repair as a service’.

Wat we van afval kunnen leren

Data-inzichten, controle over de hele waardeketen, herstellen en doorverkopen in plaats van weggooien, minder retours en minder afval. Voor producenten en retailers is de Green Deal een hele opgave, maar ook een bijzondere opportuniteit. Circulaire innovatie kan voor meer groei zorgen en geeft Europa een unieke kans om wereldwijd voorloper te worden, stelt marketingdirecteur Lander Janssens van Kringwinkel Antwerpen. “Wacht maar, de andere continenten komen nog aankloppen. We kunnen wereldwijd educatoren worden in duurzame praktijken.”

Door initiatieven zoals digitale productpaspoorten te ondersteunen, is ook nieuwe groei mogelijk. “Digitalisering is overal cruciaal voor toekomstige groei”, want zelfs in de Kringwinkels voelen ze de krapte op de arbeidsmarkt. Ook Kringwinkels worden momenteel overstelpt met goedkope Chinese kleding, maar tegelijk valt er volgens hem van te leren: “Het model van Shein zou eigenlijk bijzonder duurzaam kunnen zijn: ze zijn zo straf in data en houden de productieteugels zo strak in handen, dat ze bijna geen overschotten hebben. Vaak wordt iets pas gemaakt als het al verkocht is.”

In een ideale wereld worden inderdaad alleen producten gemaakt waarvan zeker is dat ze door consumenten worden gebruikt en nodig zijn. Maar hoe weet je dat op voorhand? Door te zien wat mensen weggeven bijvoorbeeld: de massa’s afgedankte spullen die in Kringwinkels terechtkomen, vertellen veel over wat de klant wil of niet wil. “We kunnen die data ook met producenten en retailers delen”, vertelt Janssens, die de rol als facilitator van duurzame strategieën voor bedrijven aan belang ziet winnen.

“Veel meer dan een winkel”

Alleen al in de regio Antwerpen heeft Kringwinkel 20.000 m² aan logistieke ruimte, een vloot voertuigen voor het ophalen van spullen bij mensen thuis en een herstelatelier waar meer dan veertig mensen werken. “We verzorgen alle elektro-inzamelingen voor Recupel en hebben ook een biedingsplatform. Dit zijn slechts enkele van de activiteiten die we ondernemen en die veel retailers misschien niet kennen.”

Voor Bol bekijkt De Kringwinkel hoe het de duurzaamheidsstrategie (ESG) kan ondersteunen, nog naast de verwerking van onverkochte voorraden en defecte retours. Janssens: “Dit betekent dat we niet alleen ontvangers van goederen zijn, maar echte zakenpartners worden. De Kringwinkel is veel meer dan een winkel. Zo zijn we bezig met een pilootproject ‘Repair as a Service’ voor retailers, waarmee we hen helpen transformeren van verkopers naar dienstverleners. Heb ik al verteld dat we een machine hebben ontwikkeld die in een mum van tijd ritsen kan vervangen?”

Nog niet, maar tijdens het voorprogramma Gamechangers op de RetailDetail Night op 21 november hoor je alles over de circulaire toekomst en hoe elke retailer ermee aan de slag kan. Daarna komen ook topsprekers Pieter Zwart (Coolblue), Dirk Van den Berghe (ex-Walmart) en vele anderen aan het woord!

Klik hier voor meer informatie en tickets
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    “Over vijf jaar is Wibra dubbel zo groot”

    Wibra-topman Bas Duijsens ziet steeds minder “discountschaamte” en neemt nu zelfs Parijs in het vizier. Om de ambities waar te maken, gaat de retailer volgend jaar mogelijk op zoek naar externe financiering.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN