Retailers gaan volop voor expansie en ook digitale merken openen fysieke winkels, waardoor 2021 mogelijk het beste jaar ooit wordt voor de verhuur van winkelpanden. Mede dank zij dalende huurprijzen.
Record in de maak
Tijdens het afgelopen derde kwartaal werd 110.000 m² aan winkelpanden verhuurd in België. Het totaal voor 2021 komt daarmee op 342.000 m². Er werden 680 deals opgetekend, meldt winkelvastgoedmakelaar Cushman & Wakefield: het lijdt geen twijfel dat 2021 beter zal zijn dan 2020 en zelfs het beste jaar ooit zou kunnen worden. Retailers zetten duidelijk hun expansie voort.
Nogmaals blijkt dat vooral winkelpanden in de periferie erg gewild zijn: 65% van de totale verhuuractiviteit betreft baanwinkels of retailparken, samen goed voor meer dan 224.000 m² aan nieuwe verhuringen sinds het begin van het jaar. De winkelstraten hinken wat achterop (72.000 m²) maar Cushman & Wakefield voelt nu wel een “exponentieel herstel”, vooral dankzij de sterke expansie van nieuwe horecaconcepten. Food & beverage speelt samen met nieuwe vrijetijdsconcepten ook een hoofdrol in de winkelcentra (30.000 m²). Shoppingcenters willen nog meer een bestemming worden voor een dagje uit.
Dalende huurprijzen
De sterkste activiteit noteert de vastgoedexpert in het noorden: 2021 zou het beste jaar van het decennium moeten worden voor de retailmarkt in Vlaanderen. Dat is te danken aan de opening van belangrijke projecten zoals Malinas in Mechelen, maar ook aan de betere vaccinatiegraad. De invoering van een COVID Safe Ticket zou kunnen gaan wegen op de bezoekersaantallen in sommige steden. Volgens informatie van MyTraffic ligt het aantal passanten in de winkelstraten in Vlaanderen en Wallonië rond de 80% van het niveau van vóór COVID, terwijl het in Brussel nog 50 tot 60% lager ligt.
De impact van de coronacrisis op de winkelhuurprijzen laat zich vooral voelen in de stadscentra: daar daalden de tophuren in het derde kwartaal van 1.600 naar 1.550 euro per m² per jaar. Dat opent kansen voor sommige retailers, die nu huurcontracten heronderhandelen of hun winkels verhuizen naar gunstiger locaties. Naar aanleiding van de opening in Gent vorige week zei Wouter Torfs nog dat toplocaties nu haalbaar worden voor zijn schoenwinkels. Cushman & Wakefield verwacht dat de prijzen vanaf 2023 wel weer zullen stijgen, om in 2024 of 2025 hun niveau van vóór de COVID-crisis te bereiken. In de winkelcentra en de retailparken blijven de huurprijzen stabiel.
Digitaal gaat fysiek
Flink wat nieuwkomers betreden de markt. Meest actief op de verhuurmarkt zijn spelers in het food & beverage segment, gevolgd door decoratie, doe-het-zelf en huishouden. Ook de schoenen- en vrijetijdssector doet het goed. In de mode, gezondheid, schoonheid en accessoires verkleinen merken hun voetafdruk.
Hoewel e-commerce sterk blijft groeien en nu al bijna 15% van de totale retailomzet uitmaakt, ziet Cushman & Wakefield dat digitale merken gemiddeld twee jaar na hun online opening ook de fysieke retailmarkt betreden om hun omzet te maximaliseren. Ze houden het wel beperkt: 68% van hen heeft één tot twee winkels, slechts 6% heeft er meer dan tien. De best vertegenwoordigde sector is die van mode, brillen en accessoires.