Hoe kunnen retailers hun duurzaamheidsambities versneld waarmaken op de winkelvloer? “Beperk je niet tot ‘checklist sustainability’ en haal je project zo snel mogelijk uit de vergaderzaal”, adviseert innovatiestrateeg Stefaan Vandist. Hoe?
“Het gat in de samenleving”
Als bedrijf hoor je transparant te zijn over je ESG-doelstellingen (Environmental, Social & Governance) en dien je vanaf 2024 zelfs formeel te rapporteren over de impact van je activiteiten op mens en milieu – dat is de fameuze Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van de Europese Commissie. “Maar het belangrijkste aandachtspunt daarbij is dat we ons niet beperken tot ‘checklist sustainability’. Te vaak sterven duurzaamheidsambities van bedrijven in de vergaderzaal”, zegt innovatie- en duurzaamheidsexpert Stefaan Vandist.
Dat kan anders: tijdens het voorprogramma ‘Sustainability in Retail’ op de RetailDetail Night, op 24 november, reikt hij werktuigen aan om duurzaamheid snel in de praktijk te brengen. “In 30 minuten scannen we de horizon af naar lichtende voorbeelden en initiatieven die een doorkijk geven naar een duurzame en aantrekkelijke toekomst. Wat opvalt bij koplopers is dat ze zich niet enkel laten inspireren door het gat in de markt, maar hun relevantie vergroten door te kijken naar het gat in de samenleving.” Hij focust daarbij op de vraag hoe retail kan bijdragen aan verduurzaming van voeding, kleding, beauty, enzovoort…
Ambities versneld waarmaken
Toekomstverkenning betekent dat je op een systematische manier de verschillende mogelijke toekomsten gaat afspeuren. Een interessante methode daarbij is die van ‘Provotyping’, of ‘provocatief prototypen’. Die aanpak laat toe om ambities rond duurzaamheid en innovatie zo snel mogelijk uit de vergaderzaal te halen en versneld waar te maken. “Retail is daar een ideale sector voor”, zegt Vandist: “Je hebt een winkelvloer, je hebt een fysieke ruimte waar veel passage is…”
“Door aan Provotyping te doen maken we een aantrekkelijke en verbindende visie op de toekomst zo vroeg mogelijk zichtbaar en tastbaar. Ik toon wat de brug is met communicatie, om dat zo snel mogelijk te valoriseren in marketing, in PR, in live events… Gedreven door voorbeelden, met eenvoudige stapjes.”
Kortom, deelnemers kunnen na de sessie vol inspiratie zelf aan de slag in hun bedrijf. Niet te missen, dus, maar denk eraan: de RetailDetail Night is uitverkocht. Als deelnemer doe je er dan ook goed aan om snel een voorprogramma te reserveren én op tijd te komen. Via de knop hieronder kan je je keuze maken.