De blokkade van het Suezkanaal door het gestrande containerschip Ever Given dreigt voor problemen te zorgen. Onder meer Mirage Retail Group, het bedrijf boven ketens als Blokker en Intertoys, vreest voor bevoorradingsproblemen.
Grote coronavoorraden
Omdat de Ever Given de volledige doorgang van het cruciale Suezkanaal blokkeert, ligt er nu een hele containervloot stil langs beide zijden van het kanaal. En daar zijn ook schepen bij die geladen zijn met producten voor Blokker, Intertoys en BCC, de pas eind vorig jaar overgenomen Nederlandse elektronicaketen.
De nood is vooralsnog niet acuut, sust topman Michiel Witteveen meteen, maar dat zal snel veranderen indien het probleem niet gauw verholpen geraakt. “Daar gaan we zeker last van krijgen”, aldus Witteveen tegen onder meer De Telegraaf. Door de coronacrisis had het bedrijf weliswaar grote voorraden opgebouwd, die voorlopig als buffer dienen.
Capaciteitsproblemen in havens
Mirage Retail Group probeert nu te achterhalen welke producten precies zijn gestrand in de Suez-file. Een mogelijke oplossing is om bepaalde producten te laten overvliegen en zo stockbreuken in de winkels te vermijden.
Witteveen merkt ook op dat het probleem niet meteen verholpen zal zijn nadat de Ever Given weer vlot is getrokken. Daarna dreigen er immers capaciteitsproblemen in de havens waar te veel schepen tegelijk moeten aanmeren. Dan dreigen daar producten opnieuw in een opstopping te belanden.
Waardeloze Formule 1-merchandise
De problemen blijven uiteraard niet beperkt tot Blokker en co. De blokkade van het Suez-kanaal komt bovenop een aanvoerketen die al langer is verstoord door de coronacrisis en internationale handelsconflicten met China. Eerder meldde IKEA al dat het daarmee worstelde. Ook Action hangt sterk af van de containeraanvoer vanuit China, via het Suezkanaal, maar gaf al aan dat het voorlopig verder kon met de opgebouwde voorraden.
In de Nederlandse krant Trouw meldt logistiek bedrijf Nedcargo dat het 18 containers heeft staan op de gestrande Ever Given. Daarin zitten producten als sokken, kokosmelk en Formule 1-merchandise. Voor de eerste twee producten hangt alles af van de nog beschikbare voorraden. Voor de merchandise is het verhaal vervelender: op die spullen staan de data en locaties van de nakende races. Als die producten te laat arriveren, moeten ze als verloren beschouwd worden.