Gisterenavond is de Eco-Score van Colruyt Group bekroond met de Mercuriusprijs van handelsfederatie Comeos. De prestigieuze prijs is de belangrijkste onderscheiding voor innovatie en vernieuwing binnen de retail.
“Gamechanger”
Colruyt Group introduceerde de Eco-Score dit voorjaar als eerste retailer in België. Aan de hand van een kleur en een lettercode krijgen shoppers in één oogopslag informatie over de ecologische impact van een voedingsproduct, waardoor ze makkelijk producten kunnen vergelijken. De supermarktketen begon met de eigenmerkproducten, maar is intussen druk bezig om ook de Eco-Score voor merkproducten beschikbaar te maken.
Volgens juryvoorzitter Gino Van Ossel is de Eco-Score van Colruyt Group een oververdiende winnaar. “Het is een gamechanger in het maatschappelijk debat dat volop woedt en met de Eco-Score overstijgen ze ook het belang van hun eigen bedrijf. Het is een open systeem dat overgenomen kan worden door andere retailers niet alleen in België, maar ook in de rest van Europa.”
Stefan Goethaert, verantwoordelijk voor het Eco-Score-project bij het retailconcern uit Halle, is erg blij met de erkenning. Hij maakt zich sterk dat de Eco-Score echt een verschil kan maken op vlak van klimaat en hoopt dat het concept de hele sector zal inspireren.
Ereplaatsen
Naast Colruyt Group mochten Light Gallery en Zeb mee op het podium. De momentboxen van Light Gallery, met verschillende verlichting naargelang het moment van de dag, vielen duidelijk in de smaak bij de jury.
Op de derde plaats eindigde ‘Zeb For Everyone’, een actieplan om de modeketen inclusiever en toegankelijker te maken. Er gaat niet alleen geld naar de aanpassing van de infrastructuur, maar ook naar de specifieke opleiding van medewerkers.