Uit het laatste onderzoek van onderzoeksbureau Locatus blijkt dat de leegstand in de winkelstraten in Nederland ook het voorbije jaar verder is gedaald. Het is al het derde jaar op rij dat er minder panden leegstaan.
Panden V&D opnieuw ingevuld
Eind dit jaar bedroeg de leegstand in Nederland 7%, wat 0,2% minder is dan een jaar eerder: goed voor ongeveer 600 leegstaande panden minder. Op vlak van winkeloppervlakte was de daling zelfs nog groter: daar daalde de leegstand met 0,6%, of bijna 200.000 m², naar 7,2%.
Die sterke daling op vlak van winkeloppervlakte is vrijwel volledig toe te schrijven aan de invulling van leegstaande V&D-panden. Toen de warenhuisketen failliet ging kwamen er heel wat grote panden op de markt, waardoor de leegstaande oppervlakte dat jaar met 0,1% steeg. Veel van die panden zijn nu terug ingevuld, onder andere door vestigingen van Hudson’s Bay.
Ook bij meubelboulevards is er een sterke daling op vlak van leegstand merkbaar: daar stonden aan het einde van 2017 bijna 1% minder panden leeg dan een jaar eerder. Die sector profiteert dan ook het meeste van de herstellende economie en de aantrekkende huizenmarkt. Daarnaast zijn ook 2400 panden gewoon van de markt verdwenen: 15% van de panden die op 1 januari 2017 nog leegstonden, hadden op het eind van het jaar geen retailfunctie meer.
Leegstand middelgrote steden
In de middelgrote steden is er dan weer geen sprake van herstel: steeds meer consumenten trekken immers naar de grote steden wanneer ze een dagje willen gaan shoppen en voor de snelle inkopen kiezen ze dan weer alsmaar vaker voor online aankopen. Doordat de leegstand in middelgrote steden toeneemt, worden die winkelgebieden bovendien nog minder interessant, waardoor er nog minder shoppers komen.