Leegstand piekt
Wanneer het winkelaanbod blijft groeien op een moment dat een steeds kleiner wordende groep consumenten steeds kritischer wordt en ook steeds meer online gaat winkelen, dan zit je onvermijdelijk met een probleem. Het resultaat is een toenemende leegstand in alle soorten winkelgebieden.
Vandaag is er ‘slechts’ een leegstand van vijf tot acht procent, maar tegen 2020 zou dat maar liefst veertien procent kunnen zijn. Aangezien steeds meer retailers het beste van twee werelden combineren en zowel offline als online actief zijn, hoeft er voorlopig wel niet gevreesd te worden dat de fysieke winkel echt ten dode is opgeschreven.
Kleinere winkels met betere vloerproductiviteit
3,2 miljoen m², dat is de totale oppervlakte die modewinkels vandaag gebruiken: dat is liefst 21 procent meer dan in 2004. De vloerproductiviteit echter daalde in dezelfde periode van 3.300 euro per m² naar 2.800 euro per m² vandaag. Volgens ABN AMRO is het daarom noodzakelijk dat de gebruikte winkelvloeroppervlakte (wvo) met vijftien procent krimpt.
De sector van de elektronica geeft alvast het goede voorbeeld met een wvo die in 2012 negen procent lager lag dan in 2011. Al is het ook net die sector die naar de toekomst toe steeds meer online actief zal zijn en dus nog minder winkelruimte zal nodig hebben (min vier procent tegen 2020). De slecht presterende woningmarkt zorgde er bovendien voor dat het aantal bouwmarkten en woonwinkels daalde. De gestegen wvo van de blijvers zal echter met een geschatte zeventien procent dalen tegen 2020.
Geen enkel winkelgebied blijft gespaard
Of we nu spreken over binnensteden of kleinere hoofdwinkelgebieden (samen 27 procent van de totale markt); niemand blijft gespaard. Volgens ABN AMRO zal de leegstand er tegen 2020 toenemen tot 14,5 procent. Belangrijkste oorzaak is de dalende vraag naar modevloer, wat meteen ook de reden is van de achteruitgang in de wijkwinkelcentra (veertien procent leegstand tegen 2020). Een completer aanbod voor de consument zou hier enig soelaas kunnen bieden.
Zelfs dat is echter geen oplossing voor de kleinere buurtcentra, die steeds meer te lijden hebben onder de creatieve en flexibele distributieconcepten van de supermarkten. Ook voor perifere winkellocaties dreigt een leegstand van veertien procent, voornamelijk door de slecht presterende woningmarkt. Meubelboulevards met minder dan 25.000 m² wvo blijken in hetzelfde bedje ziek te zijn.
Less is more
Erik Steinmaier, hoofdadviseur real estate bij ABN AMRO, pleit er dan ook voor dat alle betrokken partijen – retailers, projectontwikkelaars, beleggers en gemeenten – de handen in elkaar slaan in een poging de allesbehalve rooskleurige verwachtingen naar beneden bij te stellen.
Enkel wanneer elke partij zich met minder opbrengsten tevreden stelt, zullen ze er volgens hem immers in slagen het tij te keren. Voor winkeliers geldt ook nog dat ze pas succesvol zullen zijn, als ze op een kleinere oppervlakte een betere winkelbeleving voor de consument weten te creëren. (GDW)