Na een al bijzonder succesvol coronajaar zet LEGO ook in de eerste helft van 2021 indrukwekkende groeicijfers neer. De speelgoedfabrikant rolt een nieuw winkelconcept uit en investeert verder in digitale transformatie.
Sterke vraag
De toegenomen vraag naar speelgoed tijdens de lockdowns bezorgde LEGO al recordomzetten in 2020, maar ook nu de coronamaatregelen versoepelen en de winkels weer open zijn, ziet de fabrikant de verkopen verder stijgen. In de eerste helft van dit jaar bedroeg de omzet 23 miljard Deense kroon of 3,1 miljard euro, een stijging met liefst 46% vergeleken met een jaar voordien. Daarmee vestigt de Deense speelgoedfabrikant een nieuw record.
De nettowinst ging zelfs met 140% vooruit, tot 847 miljoen euro, en dat ondanks de hogere kosten voor grondstoffen en transport. “Vooruitblikkend naar de tweede helft van 2021 zien we nog steeds een sterke vraag naar onze producten. Op langere termijn verwachten we dat de omzetgroei zich stabiliseert op een duurzamer niveau naarmate de mensen terugkeren naar het bestedingspatroon van voor de pandemie”, zegt CEO Niels B. Christiansen.
Nieuwe winkels
In de eerste jaarhelft opende LEGO meer dan 60 nieuwe winkels wereldwijd, waarvan 40 in China. Eind juni had het bedrijf in totaal 737 eigen winkels, waarvan 291 in China. De fabrikant opende een flagshipstore volgens een nieuw concept in New York: dat model wordt in de tweede helft van 2021 uitgerold naar 60 locaties.
De e-commerceomzet via eigen kanalen en die van partners groeide met 50%. De komende maanden investeert LEGO verder in een meerjarig en bedrijfsbreed digitaal transformatieplan met de ontwikkeling van nieuwe digitale platformen en producten.