De totale omzet van e-commerce in België kende vorig jaar een groei van wel 18%, tot 12,1 miljard euro. Dat online kopen een vaste gewoonte is geworden, blijkt uit het feit dat Belgen steeds vaker on the go bestellen met de smartphone.
E-commerce herpakt zich
Na een krimp met 10% in 2020 als gevolg van de coronapandemie heeft de e-commerceomzet zich vorig jaar in België flink herpakt, zo blijkt uit nieuwe cijfers van sectororganisatie BeCommerce. Met 12,1 miljard euro lagen de online verkopen niet alleen 18% hoger dan in 2020, maar ook 6% hoger dan in 2019: alweer een recordjaar dus.
De organisatie telde wel 168 miljoen online aankopen, 35% meer dan in 2020. Gemiddeld kochten Belgische consumenten vorig jaar twintig keer online, voor een totaal bedrag van 1445 euro. Dat is liefst 250 euro meer dan in 2020.
Groei voor mode en ontspanning
Mode, games en entertainment presteerden sterk; huishoudtoestellen, elektro en computers vallen wat terug, net als huis en tuin. Ook de dienstensector blijft nog achter: de aankopen van tickets voor reizen en evenementen stijgen wel, maar zitten nog niet op het niveau van voor de pandemie.
Nog steeds doen Belgen het vaakst hun onlineaankopen met de laptop, maar de smartphone is in opmars en vertegenwoordigt nu al 17% van alle aankopen. Dat wijst erop dat consumenten vaker impulsief of onderweg hun online aankopen doen. De drempel verlaagt, het wordt een gewoonte.
Lokale webshops
Enkele weken geleden maakte SafeShops.be, de Belgische e-commerceassociatie, de omzetcijfers bekend van de Belgische webshops: die groeiden vorig jaar spectaculair met meer dan één derde, veel sterker dan de totale markt dus.
Dat lijkt erop te wijzen dat Belgen vaker hun onlineaankopen doen bij lokale webshops – al moet je dat wel wat nuanceren omdat in dat cijfer ook de aankopen zitten van buitenlanders bij Belgische webshops.