Nu de restaurants binnen mogen heropenen, halen ook de Belgische shoppingcenters opgelucht adem. Ze steunen op de horeca en op extra beleving om weer aan te knopen met groei.
Stijging sinds mei
De winkelcentra hopen dat de volledige heropening van de horeca hen nieuw leven in zal blazen. Tijdens het afgelopen jaar hebben veel shoppingcenters van de sluitingen gebruik gemaakt om te investeren in meer beleving, met een extra focus op eten, drinken en vrije tijd. Zo is het shoppingcenter van Wijnegem van plan om tegen 2025 een bioscoop en een nieuwe foodcourt te openen, terwijl Docks Bruxsel net de komst van een heus LegoLand Discovery Centre heeft aangekondigd.
Dat winkelen over meer dan winkels alleen gaat, blijkt ook uit de cijfers van de voorbije maanden: sinds de heropening van de terrassen in mei zijn de bezoekersaantallen gevoelig gestegen. L’Echo heeft het over een gemiddelde toename van 40% in vergelijking met maart of april, terwijl ook de verkoopcijfers eindelijk uit het rood zijn geklommen. Bij Docks Bruxsel kwamen in mei bijvoorbeeld 512.000 bezoekers over de vloer.
Ervaring neemt het voortouw
“Sinds het begin van de pandemie heeft iedereen het over e-commerce. Maar u zult het verschil zien: de fysieke winkel die de beste en meest gevarieerde ervaring biedt, zal deze zomer het voortouw nemen. Iedereen wil weer een fysieke winkel bezoeken”, gelooft Toon De Meester van winkelcentrumbeheerder Ceusters.
Om de relance in te zetten trakteerde Wijnegem alle bezoekers deze ochtend alvast op gratis koffie, terwijl bezoekers aan een van de 28 horecazaken deze maand kans maken om ‘1 jaar gratis op restaurant’ of andere prijzen te winnen. “We zijn ontzettend blij voor onze 28 horeca-uitbaters. Het geduld dat ze al sinds de sluiting in oktober tonen, verdient veel respect en wordt nu eindelijk beloond. De heropening is niet alleen goed nieuws voor henzelf, maar ook voor collega-handelaars”, aldus General Manager Katrien Geysen.