Aanvoerproblemen teisteren de speelgoedketens. Dreamland heeft zijn onlineaanbod teruggeschroefd, omdat de retailer niet kan garanderen dat de items op tijd beschikbaar zullen zijn. In de fysieke winkels is er meer keuze.
Samen alternatief zoeken
Dreamland heeft vorige week tientallen klanten moeten contacteren omwille van de voorraadproblemen. De winkelketen kan immers niet met zekerheid zeggen dat hun bestelling voor Sinterklaas tijdig geleverd kan worden. In een aantal gevallen gaat het om artikelen die reeds in oktober in promotie stonden. Maar door de globale aanvoerproblemen komen zelfs die leveringen soms in het gedrang. Daarom nodigde Dreamland de betrokken klanten uit om naar een fysieke winkel te komen, om samen een oplossing te zoeken.
“Omdat daar meer voorraad is én we de klanten daar alternatieven kunnen aanbieden”, zegt algemeen directeur Dieter Struye in de Standaard. “Er ontbreken wel items, maar binnen productcategorieën zijn er altijd andere mogelijkheden.”
In de webshop van de winkelketen zijn intussen heel wat populaire items van bijvoorbeeld Harry Potter of Playstation niet meer beschikbaar. Door de coronacrisis is de levering van heel wat producten uit Azië ernstig verstoord. Bovendien zijn de containerprijzen dit jaar explosief gestegen.
Onvoorspelbaar
In de fysieke winkels zijn er minder stockproblemen. “We hebben online op zeker gespeeld en artikelen waarvan we niet zeker zijn dat we ze tijdig zullen leveren geschrapt”, zegt Struye. De situatie blijft erg onvoorspelbaar, volgens de algemeen directeur. “Waar er eerst problemen waren met Lego, zijn die producten nu toch geleverd.”
Ook andere speelgoedketens, zoals Supra Bazar of Maxi Toys, kampen met aanvoerproblemen. Net als Dreamland raden zij hun klanten aan om naar de fysieke winkels te komen, omdat er binnen productfamilies altijd alternatieven zijn.