De ketens Press Shop, Relay, Hubiz en Ubi komen in handen van casinogroep Golden Palace. Postbedrijf bpost verkoopt zijn retailtak Ubiway Retail aan de uitbater van speelzalen.
Gokken in de krantenwinkel
Kan een gokbedrijf een (gedeeltelijk) overheidsbedrijf overnemen? Het lijkt verrassend, maar toch is het zo. Vanmorgen meldde De Tijd al dat de overnamegesprekken tussen bpost en gokreus Golden Palace in de laatste rechte lijn zaten. Nu is de kogel ook echt door de kerk.
Bpost bevestigt dat er een bindend akkoord is: Golden Palace koopt alle aandelen van Ubiway Retail, dat 170 zelfstandige krantenwinkels en ‘convenience shops’ telt. Het gaat om de formules Press Shop, Relay, Hubiz en Ubi, die vooral in stations (maar ook in winkelcentra en luchthavens) te vinden zijn. Wel zullen nog twee leden van het huidige management aandeelhouder worden. De transactie zal naar verwachting eind februari 2022 worden afgerond.
Toch stuit de overname her en der op kritiek van gezondheidsspecialisten en politici: “Gokverslaving is een volksgezondheidsprobleem dat bijzondere aandacht vereist”, stelt voormalig directeur-generaal van de FOD Volksgezondheid Pedro Facon op Twitter. Benjamin Dalle, die voor de CD&V de post van Vlaams minister van Jeugd waarneemt, spaart zijn misprijzen ook niet: “Krantenwinkels verkopen aan een gokbedrijf, net op een moment dat we gokverslaving sterker willen aanpakken… Really?”, klinkt het – eveneens op Twitter.
8,5 miljoen euro verlies
Golden Palace ziet de voormalige spoorwegketens wellicht als aanvullende kanalen om zijn gokspelen met minder strikte regeltjes aan de man te brengen. In de winkels worden ook al producten van de Nationale Loterij verkocht. Hoeveel de overnamekandidaat daarvoor op tafel legt, is onbekend.
Bpost probeerde al even van het verlieslatende Ubiway Retail af te geraken: de afdeling, die het pas in 2016 van Lagardère kocht, staat al van vorige lente in de etalage. Toen sprongen overnamegesprekken met een investeringsgroep op het laatste moment af. In 2020 draaiden de winkels 142 miljoen euro omzet, een kwart minder dan in 2019. Vooral dramatisch was echter het verlies van 8,5 miljoen euro. Bpost moest dan ook fors afboeken op de retailtak.
(Dit artikel werd om 17u39 aangepast om weer te geven dat de verkoop inderdaad definitief is, en niet slechts “voorgenomen” zoals eerder gesteld)