De invasie van Nederlandse shoppers de afgelopen weken zou handelaars en horeca in de (ruime) grensstreek zowat honderd miljoen euro extra omzet hebben opgeleverd. Vooral de Antwerpse handelszaken konden daarvan profiteren.
Lockdown
In Nederland zijn de niet-essentiële winkels en de horeca sinds 19 december gesloten, waardoor Nederlandse shoppers de voorbije weken massaal de grenzen met België en Duitsland overstaken. De Standaard maakte een ruwe schatting van wat dat aan extra inkomsten opleverde en kwam bij een totaalbedrag van honderd miljoen euro uit.
Voor de berekening baseerde de krant zich op verschillende cijfers en getuigenissen, afkomstig van de winkeluitbaters zelf en van sectororganisaties als Mode Unie, Comeos en Horeca Antwerpen. Daaruit bleek dat de omzet in de mode-en schoenwinkels met gemiddeld 10% steeg, goed voor ongeveer 54 miljoen euro.
Antwerpen
Regionaal waren er evenwel grote verschillen: zo maakten heel wat Antwerpse winkels gewag van een extra verkoop van 20 tot 30%. Ook steden als Gent en Brugge deden het erg goed, maar meer landinwaarts was er van een Nederlands effect nauwelijks sprake.
Uiteraard profiteerde ook de horeca van de massale aanwezigheid van de Nederlanders. Opnieuw spant Antwerpen de kroon, met een omzetstijging van zo’n 10%. Volgens Sandra Timmerman van Horeca Brugge bleef de impact toch beperkt. “De bezettingsgraad in de hotels in Brugge lag zo’n 10% hoger tussen kerst en nieuw, erna was het effect al minder.”