Binnenkort worden verschillende VR-brillen op de markt gegooid. Dat is goed nieuws voor gamers, maar ook in de retail zijn er heel wat handelaars die mogelijkheden zien voor de toestellen in de toekomst.
Investering
Volgens de Greenhouse Group, een Nederlandse specialist in digitale marketing, zal virtuele realiteit voor ingrijpende veranderingen zorgen, zowel voor fysieke winkels als voor webshops. Fysieke winkels kunnen bijvoorbeeld hun volledig assortiment tonen aan klanten, die in hun zetel met zo’n bril op hun hoofd zitten. Daarbij kunnen ze ook plots concurreren met de snelle vindbaarheid op grote webshops: “Je laat kleding zien in maat 42, groen, onder €40, door meisjes met jouw figuur. Dat was vroeger alleen voor de rijke mensen”, stelt Koen Neggers aan het FD.
Voorlopig zal het echter niet zo snel gaan en zullen het vooral dure producten zijn die hun weg vinden naar de virtuele realiteit. Er moet immers flink geïnvesteerd worden in speciale foto’s, video’s en audio. Woonwinkels kunnen dan weer wel eenvoudig gebruik maken van virtuele realiteit: Ikea heeft al een app ontwikkeld waarmee iemand het ontwerp van een keuken kan ontdekken. Reisexpert D-rt Groep wil klanten dan weer al op voorhand een voorsmaakje te kunnen geven van enkele locaties. De reacties van klanten zijn daar alvast zeer positief, al zijn er momenteel nog te weinig filmpjes beschikbaar.