Eenzijdige voorwaarden
De hele heisa begon in maart, toen Hema op zijn leveranciersdag enkele nieuwe voorwaarden oplegde aan de leveranciers. Zo werd de betalingstermijn opgetrokken van 90 dagen naar 120 dagen en voerde Hema eenzijdig een korting van 4 procent door, met terugwerkende kracht tot 2013.
De belangenorganisatie van importeurs van producten uit het Verre Oosten, Vivo, heeft nu aan zijn leden gevraagd om zich aan te sluiten bij de Stichting Eerlijke Handelspraktijken. Die stichting heeft een gedragscode voor leveranciers en afnemers in het leven geroepen. Op die manier willen ze Hema zover krijgen dat het de veranderingen van eerder dit jaar terugdraait.
Gesprek met Hema
Ook wil Vivo een gesprek met de CEO van Hema, Ronald van Zetten. Kan er geen overeenkomst gesloten worden rond de voorwaarden voor leveranciers, dan denkt Vivo eraan om naar het Nederlands Arbitrage Instituut te stappen. Hema wenst zelf voorlopig niet te reageren, stelt Het Financieele Dagblad. De keten stelde eerder al dat de leveranciers konden meeprofiteren van de groeistrategie van Hema, maar die redenering volgen de leveranciers niet.
Sommige leveranciers hebben weliswaar al betere voorwaarden kunnen bespreken met Hema. Zo zijn er die de prijsreductie voor een stuk hebben kunnen terugdringen en hebben andere leveranciers Hema kunnen overtuigen om de korting niet met terugwerkende kracht te laten ingaan. “Het winkelbedrijf doet water bij de wijn, na ons eerst een dictaat te hebben opgelegd”, zegt een leverancier anoniem aan Het Financieele Dagblad.
Hema is niet het enige bedrijf dat in de clinch ligt met zijn leveranciers nadat het eenzijdig veranderingen aan contracten doorvoerde. Ook Albert Heijn voerde een korting op de facturen uit, als bijdrage op de marketingkosten, een strategie die ook de keten Plus volgde.