Internetzuil wordt kapstok voor multichannelstrategie
Klanten van beide ketens kunnen er bestelde boeken betalen via de kassa van de winkel of via iDeal, PayPal, MyOrder of met hun smartphone. Libris en Blz, die deel uitmaken van dezelfde organisatie, starten de proef volgens Boekblad in vijf winkels. Het vertrouwen in de proef is echter zo groot, dat al tijdens de proefperiode de zuil ook in andere boekhandels wordt geplaatst.
“De internetzuil past perfect binnen onze multichannelstrategie. Drie verkoopkanalen zijn voor ons van belang: de fysieke winkel waar klanten advies krijgen van ervaren ondernemers, de webwinkel en de eBook-tak. De internetzuil verbindt deze kanalen“, zegt directeur Caroline Damwijk van de boekhandelsketens.
Volgens haar laat de onderneming hiermee zien dat ze meegaat met de tijd en service aan de klant op de eerste plaats zet. “Onze klanten zijn persoonlijk advies in de winkel gewend. Met de toevoeging van de internetzuil blijft deze meerwaarde bestaan en hebben ze nog meer keuze in de winkel. Ook krijgen klanten een nog breder advies van de boekhandelaar, die hiermee beschikt over een groter assortiment.” Dat vergroot immers van gemiddeld 10.000 naar 100.000 boeken.
Polare te snel af
Libris en Blz zijn de eerste Nederlandse boekhandelketens die zullen werken met bestelzuilen. Bestelde boeken worden een dag later geleverd in de winkel waar ze besteld zijn. Bovendien “laten boekhandels hiermee zien dat ze meegaan met de tijd en dat ze service aan de klant op de eerste plaats zetten.”
Libris heeft sinds deze zomer ook al een webshop, waar het assortiment van alle fysieke winkels aan is gekoppeld. Ook Blz heeft ondertussen haar eigen online winkel gekregen.
Ook Polare wil binnenkort klanten in de winkels online boeken laten bestellen. Dat zei Paul Dumas van ProCures Investments toen Polare, voorheen Selexyz en De Slegte, deze zomer werd officieel werd voorgesteld.