De wereldwijde markt voor luxeartikelen kwam door corona in een ongeziene crisis terecht. Intussen is het herstel ingezet, vooral door de vraag uit China. In het meest optimistische scenario kan de markt nog dit jaar weer op het niveau van 2019 komen, stelt adviesbureau Bain & Company.
Twee mogelijke scenario’s
In het eerste kwartaal van 2021 is de luxesector opnieuw aan het groeien. In vergelijking met 2019 – het laatste vergelijkbare jaar – was er een groei van 0-1%. China is in grote mate verantwoordelijk voor het herstel. Daarnaast speelde ook de onverwachtse heropleving van de luxehandel in de Verenigde Staten een belangrijke rol. In de meeste andere regio’s verloopt het herstel veel moeizamer: in Europa lijdt de sector onder een tragere vaccinatiecampagne en het gemis van internationaal toerisme.
De vooruitzichten blijven dan ook erg wankel en onzeker, zegt Bain & Company in zijn rapport. Het adviesbureau ziet twee mogelijke scenario’s voor de heropleving van de markt in 2021. Volgens het meest waarschijnlijke scenario zal de groei in de loop van het jaar afgeremd worden door tragere binnenlandse luxeaankopen en een beperkt regionaal toerisme. Daardoor zou het volledige herstel pas in 2022 bereikt worden en zou de markt dit jaar een omvang van 250 tot 265 miljard euro behalen.
Het meest optimistische scenario gaat ervan uit dat het herstel zich gedurende het volledige jaar doorzet en de markt opnieuw op het niveau van 2019 komt. In dit geval zou de markt een omvang van 280-295 miljard euro kunnen bereiken.