Een expertvisie over de toekomst van het luxewarenhuis? Die krijgt u van Maurizio Borletti, succesvol retailondernemer en voormalig aandeelhouder van iconen La Rinascente en Printemps. Hij spreekt op het congres The Future of Department Stores.
Voeding verving speelgoed
Maurizio Borletti werd bij wijze van spreken in de retail geboren: hij is de kleinzoon van Senatore Borletti, die in 1917 het merk La Rinascente lanceerde, de luxewarenhuisketen die nu negen vestigingen heeft in Italië. Borletti was CEO van het bekende serviesbedrijf Christofle, was tussen 2005 en 2011 aandeelhouder van La Rinascente, investeerde in het Franse warenhuisbedrijf Printemps tussen 2006 en 2013 en is vandaag een van de aandeelhouders van Highstreet, het bedrijf dat het grootste deel van Karstadts onroerend goed in bezit heeft.
Luxewarenhuizen vormen dus de rode draad in zijn loopbaan en het bleef een passie: “Als kind betekende een warenhuis speelgoed voor mij, boven alles. Later raakte ik misschien meer geïnteresseerd in de modeafdeling. Als jonge mensen nu naar warenhuizen komen, denk ik dat ze vooral aangetrokken worden door de foodafdeling. Voeding heeft het speelgoed op de een of andere manier vervangen”, vertelt hij in een interview met RetailDetail.
Service en innovatie
“Luxe is de sleutel tot succes voor warenhuizen”, is zijn overtuiging. “Waarom? Omdat warenhuizen duur zijn om uit te baten, met hoge personeels- en vastgoedkosten, hebben ze producten nodig die prijzig zijn en redelijke marges genereren. Met basisproducten heb je die marges niet, dan moet je spelen op efficiëntie. Warenhuizen zijn niet zozeer geschikt voor producten die mensen kopen vanuit een basisbehoefte, maar eerder voor producten die men verlangt als een bron van plezier voor zichzelf of om aan iemand te schenken, als een cadeau.”
Die visie bracht hij zelf in de praktijk bij La Rinascente vanaf 2005: “De groei van de luxesector was significant, maar bedrijven zoals La Rinascente waren niet geëvolueerd: ze verkochten goedkope producten met een slechte service. We hebben daarom veel geïnvesteerd in het bedrijf: we maakten de winkels mooier, brachten de service terug, innoveerden, voegden nieuwe categorieën toe, met een hele verdieping gewijd aan voeding. Dat bracht een nieuwe impuls.”
De kracht van mooie locaties
Niet online, wel wanbeheer vormt de grootste bedreiging voor warenhuizen, stelt Borletti. Er liggen voldoende kansen. “Het aantrekken van klanten en het beheren van de klantrelatie blijven zeer kostelijk. In deze logica hebben warenhuizen twee voordelen: ten eerste hebben ze de relaties al, en bovendien hebben ze die mooie locaties met enorm veel passage. Je hebt geweldige mogelijkheden om een relatie op te bouwen tegen lage kosten als je veel trafiek hebt. En wanneer je een relatie opbouwt, dan bouw je die niet voor één merk, maar voor veel merken.”
Op 21 oktober spreekt Maurizio Borletti op het internationaal congres The Future of Department Stores van RetailDetail, dat plaatsvindt in Shopping Stadsfeestzaal in Antwerpen. Een unieke kans om een internationale retailtopper te ontmoeten en te leren uit zijn rijke ervaring. Via deze link vind je meer info over het programma en kan je tickets bestellen.