Er komt een onderzoek naar de omzet bij de groothandels van Makro die eigenlijk bij de reguliere detailhandel terecht had moeten komen. Volgens de huidige schatting lopen winkeliers jaarlijks ongeveer honderd miljoen euro omzet mis doordat klanten bij de groothandel hun boodschappen gaan doen.
De schatting is afkomstig van het Meldpunt Oneerlijke Concurrentie van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Die krijgt steeds meer klachten binnen van winkeliers die Makro beschuldigen van valse concurrentie. De groothandels zijn in Nederland alleen toegankelijk voor vertegenwoordigers van bedrijven en instellingen. Daarom mogen de grote Makro-vestigingen op goedkopere grond op industrieterreinen staan in plaats van de veel duurdere grond die bedoeld is voor detailhandel.
Volgens winkeliers doen de Makro-pasjes echter volop de ronde en komen er veel klanten binnen bij de groothandels die er eigenlijk niet thuishoren. Behalve food heeft Makro in Nederland ook een groot assortiment non-food, van kleding tot multimedia. Makro is onderdeel van het Duitse retailconcern Metro. In Nederland zijn strenge beperkingen gesteld aan de vestiging van een groothandel. Onderzoeksinstituut EIM gaat officieel uitzoeken hoe het zit met Makro.