Uit de nieuwe PlatformMonitor van bol.com blijkt dat het omzetaandeel van de partners blijft stijgen. Ook het aantal actieve klanten blijft toenemen, net als het aantal aangeboden producten.
Bijna 60% van totale omzet
Zowel in Nederland als in België is het omzetaandeel van de partners het voorbije jaar opnieuw gestegen. De toename is het grootst in Nederland (+4,13%), in België is dat maar goed de helft (+2,21%). In beide landen vertegenwoordigen de partners nu bijna 60% van de totale omzet.
In 2020 nam ook het aantal nieuwe partners dat zich aansloot bij het platform een hoge vlucht, vooral als gevolg van het sluiten van de fysieke winkelstraten. Die tendens is intussen fel afgezwakt: waar er tussen april en september 2020 nog ruim 8000 partners bijkwamen, gaat het in dezelfde periode dit jaar om nog ‘slechts’ 2000 nieuwe partners. Bol.com biedt ook advertentiediensten aan, waarmee partners artikelen extra in de kijker kunnen zetten. De afgelopen drie maanden steeg het aantal deelnemende partners lichtjes tot iets meer dan een kwart van het totaal.
12 miljoen artikelen extra
Zowel in België als in Nederland blijft het aantal actieve klanten van de webwinkel toenemen. In september telde bol.com 2,8 miljoen klanten, dat zijn er ongeveer 250.000 meer dan zes maanden geleden.
Opvallend is ook dat het aantal aangeboden artikelen enorm toenam op een jaar tijd: er kwamen liefst 12 miljoen referenties bij (+42%). Op het moment dat het persbericht uitging, bood bol.com meer dan 38,2 miljoen artikelen aan.