Marktplaatsen kenden een groei van wel 37,5% in Europa als gevolg van de coronapandemie. Dat blijkt uit de tweede editie van de “Top 100 Cross-Border Marketplaces Europe”. Opmerkelijke stijgers zijn OLX, Uber Eats en Zalando.
Vertrouwde namen
De totale cross-border e-commercemarkt in Europa, inclusief het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Noorwegen, was goed voor een omzet van 198,5 miljard euro in 2020 (exclusief reizen), waarvan 115,4 miljard of 58% werd gegenereerd door marktplaatsen. Tijdens de COVID-19-pandemie groeiden marktplaatsen met maar liefst 37,5%. Dat meldt Cross-Border Commerce Europe, het platform dat grensoverschrijdende e-commerce in Europa stimuleert.
De tweede editie van de Top 100 Cross-Border Marketplaces Europe brengt de 100 beste wereldwijde marktplaatsen in kaart op basis van hun cross-border prestaties in Europa. De top 10 wordt aangevoerd door vertrouwde namen eBay, AliExpress en Amazon. Verderop zien we toch enkele opmerkelijke nieuwkomers.
Tweedehands, voeding en mode
Enkele trends? Er is sterke groei voor consumer-to-consumer marktplaatsen met de focus op tweedehands en vintage, zoals het Nederlandse zoekertjesplatform OLX dat de top 10 binnenkomt of de bekende mode-app Vinted. Ook voedselbezorging presteerde sterk als gevolg van de coronamaatregelen. Uber Eats bereikt de top 10, Takeway.com valt er net buiten.
Een nieuwkomer en sterke klimmer in de rangschikking is Zalando: de sterkste Europese cross-border modemarktplaats kende een groei van 30,4% in het fiscale jaar 2020 met 10,6 miljard euro omzet en meer dan 5 miljard euro cross-border in Europa. Het actieve klantenbestand groeide met 25% tot 38,7 miljoen internetgebruikers. Zalando wil nu 10% van de Europese modemarkt veroveren.
De top 10 globale cross-border marktplaatsen in Europa
1. eBay (USA)
2. AliExpress (China)
3. Amazon (USA)
4. Etsy (USA)
5. Vinted (Litouwen)
6. OLX (Nederland)
7. Wish (USA)
8. Discogs (USA)
9. Zalando (Duitsland)
10. Uber Eats (USA)