Na enkele moeilijke jaren is Marks & Spencer de weg van het herstel ingeslagen. De Britse warenhuisklassieker verkoopt weer opvallend meer kleren, maar zet ook in op betaalbare voeding.
M&S herovert plaats in de markt
Marks & Spencer zag in het gebroken boekjaar tot 1 april zijn omzet met 9,6% stijgen naar goed 12 miljard pond (14 miljard euro). De onderliggende winst voor belastingen steeg zelfs met 21% tot 476 miljoen pond (550 miljoen euro). Vooral sterke verkopen van jeans, kantoorkleding en betaalbaar voedsel hebben de winst van Marks & Spencer doen stijgen, weet The Guardian.
Sinds Gap en Topshop uit de Britse winkelstraten zijn verdwenen, kon M&S zijn aandeel in de denimmarkt vergroten. De warenhuisketen heeft er dan ook bewust voor gekozen op de marges in te boeten, ten voordele van lagere prijzen. Het was duidelijk waar consumenten naar op zoek waren, want de verkoop van het budgetfoodassortiment van M&S (Remarksable) steeg met 40%. De retailer won zo marktaandeel.
2023 wordt moeilijk jaar
Toch heeft de inflatie meer dan ooit huisgehouden in het bedrijf, zegt CEO Stuart Machin. Hij waarschuwt voor een moeilijk 2023, waarin de omzet slechts bescheiden zal stijgen en de winst zelfs met tien miljoen pond kan dalen. De keten verwacht zowat honderd miljoen pond meer uit te geven aan lonen en vijftig miljoen pond extra aan energie. Bovendien zal ze de marges wellicht verder moeten verlagen om de klanten te houden.
Onlineboodschappendienst Ocado was vorig jaar ook een tegenvaller: de omzet daalde er met 1,2% tot 2,22 miljard pond (2,5 miljard euro) nu mensen post-corona weer minder online bestellen. Door de stijgende kosten liep het verlies bovendien op tot 59 miljoen pond. Op haar aandeel in de onderneming leed M&S een verlies van 29,5 miljoen pond. Afgelopen jaar heeft Marks & Spencer nog zes warenhuizen en twee outletwinkels gesloten, dit jaar gaan nog tien winkels op de schop en worden tien andere verhuisd.