Marks & Spencer en online retailer Ocado gaan samen een joint venture opstarten. M&S betaalt Ocado 750 miljoen pond (een klein miljard euro) voor een belang van 50% in de nieuwe onderneming, waardoor M&S voor het eerst een voedselbezorgservice krijgt.
Licentie
In de praktijk zal Ocado in tweeën gesplitst worden, waarmee wordt voldaan aan de wensen van CEO Tim Steiner om zich te concentreren op het verkopen van licenties voor zijn technologie aan retailers over de hele wereld. Het afgelopen jaar heeft het bedrijf licentieovereenkomsten gesloten met retailers in Canada, de Verenigde Staten en Zweden. Momenteel wordt Ocado op 6 miljard pond (5 miljard euro) gewaardeerd.
Aangezien Ocado zijn intellectuele eigendom behoudt, plakt de deal een prijskaartje van maximaal 1,8 miljard pond (2 miljard euro) op de 721.000 actieve klanten van de online retailer. Het betekent wel dat het bedrijf afscheid zal nemen van Waitrose, dat gedurende twee decennia zijn toeleverancier was.
Critici vragen zich af wat M&S nu eigenlijk gekocht heeft: het koopt dan wel klanten van Ocado, maar die klanten denken dat ze klanten van Waitrose zijn. Ook worden er grote vragen gesteld bij de financiering van de deal: M&S gaat gebukt onder een schuldenlast die in de miljarden loopt.