Het warenhuisicoon flirt er al lang mee, maar nu draait Marks & Spencer ook echt verlies. Voor het eerst in 94 jaar kwam de winst in de voorbije zes maanden onder nul uit. Toch zijn er ook tekenen van herstel.
Kledingverkoop helemaal onderuit
In het halfjaar tot 26 september leed Marks & Spencer een verlies van 87,6 miljoen pond (97,3 miljoen euro), vergeleken met een winst van 158,8 miljoen pond (176,3 miljoen euro) in dezelfde periode vorig jaar. Het is de eerste keer in 94 jaar tijd dat M&S in het rood eindigt, en dat komt vooral door het instorten van de kledingverkoop. De totale omzet voor de periode daalde met 15,8% tot 4,09 miljard pond.
De verkoop van kleding en andere non-foodartikelen was al langer een hoofdpijnkwestie voor de Britse warenhuisformule, maar de coronapandemie en bijhorende lockdowns zorgen nu voor een volledige crash van die categorieën. Tussen juli en september daalde de kledingverkoop in de winkels in de binnensteden bijvoorbeeld met 53%.
Al zijn er ook hoge eenmalige kosten, door de aangekondigde sluiting van zo’n 110 warenhuizen en het ontslag van bijna 8.000 medewerkers. De herstructureringen zorgden in het voorbije halfjaar al voor een eenmalige kost van 92 miljoen pond (102 miljoen euro) en daar zullen in de toekomst naar schatting nog maximum 120 miljoen pond (zo’n 133 miljoen euro) aan reorganisatiekosten bijkomen.
“Wereld nooit meer dezelfde”
Toch is er een opvallend gevoel van optimisme bij zowel de directie als beursbeleggers. Het verlies van vandaag is de as waaruit het management hoopt dat er een nieuwe, afgeslankte en digitale M&S zal ontstaan, aldus de BBC. Topman Steve Rowe zegt immers dat de prestaties “veel robuuster waren dan aanvankelijk mogelijk leek“. De onlineverkoop was sterker dan ooit, mede met dank aan foodpartner Ocado. Dat onlineplatform levert sinds begin september voeding en basisproducten van M&S, wat voor een omzettoename van liefst 47,9% heeft gezorgd. Ook de winstgevendheid zou verbeterd zijn.
De pandemie heeft Marks & Spencer gedwongen om drie jaar aan veranderingen in een jaar samen te ballen, zegt Steve Rowe. “We weten dat de uitdagingen waar we voor staan, zullen blijven bestaan”, aldus de topman, maar tijdens deze tweede lockdown bevindt de warenhuisketen zich naar eigen zeggen al in een “veel betere positie” om een “digitaler merk te bouwen in een wereld die nooit meer dezelfde zal zijn”. Beleggers lijken het geloven, want de koers van het aandeel steeg met 4% na de bekendmaking.