Een nieuwe M&S staat op, klinkt het verrukt bij de Britse warenhuisketen. Het is van 1997 geleden dat de financiën van Marks & Spencer er nog zo goed voor stonden.
114 onderbroeken per minuut
Tegen de verwachtingen van velen in heeft Marks & Spencer het tij weten te keren. De oer-Britse warenhuisketen zag de omzet vorig jaar stijgen met 9,4% naar 13 miljard pond (15 miljard euro), terwijl de winst voor belastingen een spectaculaire groei van 41,4% doormaakte. De winst klokte af op 672,5 miljoen pond (790 miljoen euro).
De groei is vooral te danken aan de afdelingen voedingsmiddelen en kleding, die respectievelijk met 13% en 5,3% groeiden. Het betekent dat de strategische plannen van de retailer hun vruchten afwerpen, want M&S heeft de afgelopen jaren bewust meer voedingswinkels geopend en andere, minder winstgevende winkels gesloten. De kledingverkoop werd vooral gedreven door mannenmode, denim en lingerie: vorig jaar verkocht de keten 114 stuks ondergoed per minuut.
Marks & Spencer zegt zelf in de sterkste financiële gezondheid te verkeren sinds 1997. Het is zelfs “het begin van een nieuw M&S”, juicht CEO Stuart Machin volgens de Financial Times. “We hebben de wind in de zeilen, vertrouwen dat ons plan werkt… en er liggen nog zoveel kansen voor ons.” De warenhuisketen wil nu verder werken aan haar relevantie voor meer mensen. M&S moet weer een one-stop-shopbestemming worden en niet alleen voor speciale gelegenheden of voor extraatjes.