Non-food marktkramers hebben het steeds moeilijker om te concurreren met goedkope ketens zoals Action en Primark. Vooral verkopers van tweedehands, en van kleding en textiel krijgen het zwaar te verduren.
Veel nieuwe voedselkramen
Volgens een onderzoek van branchevereniging Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) is de omzet van de Nederlandse markten sinds 2000 gedaald van 2,8 miljard euro naar 2 miljard euro. Dat is goed voor ongeveer 2% van de totale detailhandelsomzet in Nederland, in het begin van het millennium was dat aandeel nog dubbel zo groot. In de voorbije tien jaar hebben 500 verkopers van kleding en textiel er de brui aan gegeven. Daarnaast sloten nog eens 300 marktkramers met tweedehands spullen hun kraam.
Die ondernemers krijgen volgens het onderzoek steeds meer te maken met de concurrentie van ketens als Primark en Action. “Niet langer is de warenmarkt de vanzelfsprekende aankoopplaats voor goedkope producten“, aldus het rapport van CVAH.
Toch is het niet overal kommer en kwel: het succes van foodtrucks en de bijhorende festivals, heeft er voor gezorgd dat er de voorbije tien jaar ongeveer duizend nieuwe voedselkramen zijn bijgekomen. Ook op de traditionele markten groeit het aandeel kramen dat biologische, duurzame of lokale voeding verkoopt. De groei bij food en de daling bij non-food houden elkaar ongeveer in evenwicht, waardoor er al jaren ongeveer 11.000 ondernemers op de markt te vinden zijn.