Weinig aangiftes
Vaak draait het bij internetfraude om relatief kleine bedragen: in 70 procent van de gevallen verloor de gedupeerde niet meer dan 500 euro. Zeven procent zag wel meer dan 10.000 euro verloren gaan. Gemiddeld zag de Nederlandse consument 4.900 euro in rook opgaan.
Vooral dertigers en veertigers blijken een goed doelwit te zijn, want in die categorie liet 12 procent zich in de maling nemen. Vijfenzestigplussers ontdoen zich dan weer van het cliché dat ze hun weg niet kennen op het internet, want daar liet minder dan 5 procent zich betrappen op een onvoorzichtige aankoop. De meeste consumenten worden opgelicht bij de aankoop van producten of concertkaartjes in nepwebwinkels. Daarna volgen identiteitsfraude en oplichting via datingsites.
Internetfraude is een groot probleem, maar slechts 47 procent doet aangifte wanneer hij of zij er slachtoffer van is geworden. De rest doet geen aangifte omdat ze zich schamen of omdat ze geen vertrouwen hebben in de politie.