Gaat generatieve AI in retail bepalend zijn voor de komende eindejaarsperiode? Dat de technologie de verkoop zal beïnvloeden, hoeft ons na het afgelopen jaar niet te verbazen. Om aan de groeiende verwachtingen van klanten te blijven voldoen, mag je als retailer niet langs de zijlijn blijven toekijken.
Wie niet in actie schiet, valt uit de boot
Hoewel artificiële intelligentie natuurlijk niet nieuw is voor de retailsector, gebruikten bedrijven de technologie tot hiertoe vooral in het kader van voorspellingen. Wat is het risico dat een klant zal afhaken? Of hoe groot is de kans dat iemand een product gaat kopen? Intussen hebben heel wat retailers ook het potentieel van generatieve AI verkend. Toch tasten ze vaak nog in het duister en weten ze niet hoe de technologie hun business en processen kan versterken, zegt Steven Hofmans, Retail Solution Advisor bij Salesforce.
Eén ding lijkt zeker: als retailer moet je op korte termijn aan de slag met generatieve AI. Aan de ene kant omdat automatisatie en generatieve AI onmiskenbare voordelen bieden en je kosten zelfs met 30 tot 40% kunnen verminderen, aan de andere kant omdat de concurrentie niet blijft stilzitten en je algauw een zware achterstand dreigt op te lopen als zij erin slagen om hun marges met generatieve AI te vergroten. Geld dat ze bovendien opnieuw kunnen investeren in hun klantenservice.
Beter inspelen op klantverwachtingen
Eigenlijk kan je de trend wel vergelijken met de opmars van e-commerce. In de Benelux hebben Bol(.com) en Coolblue destijds een nieuwe standaard gevestigd met supersnelle levering en service. Het was een gemiste kans voor iedereen die er toen niet in meeging. Nu dreigt hetzelfde scenario met generatieve AI. Voor retail is dit een unieke opportuniteit om beter in te spelen op de verwachtingen van klanten. Uit het meest recente State of the Connected Customer-rapport van Salesforce blijkt onder meer dat 56% van die klanten meer personalisatie verwacht, en dat 74% een snellere service wil. Laat dit nu net twee uitdagingen zijn waar generatieve AI bedrijven perfect in kan ondersteunen …
Wat moet je als retailer dan doen om snel de vruchten te plukken van generatieve AI? Steven Hofmans heeft vier starterstips voor retailers, vier stappen die essentieel zijn voor een geslaagde implementatie. Op de RetailDetail Night, op 23 november in Antwerpen, deelt hij zijn tips in het voorprogramma Gamechangers, waar ook Hybrid, X2O, SKM en Les Petits Riens aantreden.
Tijdens het feestelijke avondprogramma spreken Marit Van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO HUBO), Adgild Hop (Retail Lead Europe Deloitte), Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Eric Van den Broele (GraydonCreditSafe). Bestel snel je tickets via de knop hieronder.