Gat in de markt
Zo opende Praxis onlangs een ‘Praxis om de hoek’ in het centrum van Rotterdam. Die vestiging is een stuk kleiner dan de normale winkels van Praxis en springt in het gat dat werd achtergelaten door de traditionele ijzerwarenwinkels die de laatste jaren uit het straatbeeld verdwenen. In 2007 waren er bijvoorbeeld nog 2.140 kleine doe-het-zelfwinkels, terwijl dat er volgens GfK vorig jaar nog maar 1.360 waren.
Ook Gamma opende eerder al een Gamma Compact en heeft als doel om in de toekomst tientallen van die kleinere winkels te openen. Het denkt daarbij niet enkel aan grote steden, maar ook aan locaties in dorpen.
Retaildeskundige Marcel van Aalst van de EFMI Business School spreekt van een logische stap bij bedrijven die aan de grens van hun groei zitten. “Mensen hebben niet altijd zin of tijd om kilometers te rijden, hun kinderen in de ballenbak te stoppen en door een megagrote winkel te struinen. Daarom zoeken die bedrijven nu naar andere momenten en plaatsen om te verdienen aan dezelfde klant”, zegt hij aan het AD.
Verder speelt de leegstand, die samengaat met lagere huurprijzen, ook een rol. Grote bedrijven kunnen zo met een kleiner risico de plaats innemen van kleinere speciaalzaken die de laatste jaren voor een groot stuk verdwenen zijn.
Ook in het buitenland
In onder andere België bestaat deze trend momenteel voornamelijk bij de supermarkten, die de plek hebben ingenomen van de lokale buurtwinkels. Zowat alle grote ketens, zoals Carrefour en Delhaize, hebben ook een concept dat zich toespitst op klanten in het centrum van steden. Doe-het-zelfketen Brico heeft dan weer het concept Brico City, waarmee ze kleinere winkels uitbaat in het centrum van Gent, Leuven en Antwerpen.
In Duitsland zijn het dan weer Hornbach en Ikea die de sprong maken van megastores naar winkels in het centrum. Ook in het Verenigd Koninkrijk heeft Ikea plannen in die richting. Zo wil het de afstand voor de consument verkleinen.