Tijdens een feestelijke RetailDetail Night vorige week in de Antwerpse Handelsbeurs legden Gino Van Ossel (Vlerick), Dirk Van den Berghe (ex-Walmart) en Pieter Zwart (Coolblue) het retailjaar neer. Een korte terugblik.
Twaalfde editie
Op 21 november vond de RetailDetail Night al voor de twaalfde keer plaats – RetailDetail zélf vierde zijn vijftiende verjaardag. Op de agenda: twee voorprogramma’s of break-out sessies in de namiddag, rond AI in Retail en GameChangers, gevolgd door een spetterend eindejaarsfeest met de uitreiking van de Folder van het Jaar-awards en internationale sprekers ’s avonds. En dat sinds enkele jaren op een prachtige locatie: de Handelsbeurs in Antwerpen.
“Meer van hetzelfde”
“2024 was het jaar van gewenning”, aldus Gino Van Ossel in zijn jaaroverzicht. De reserves zijn op, veel retailers vielen om, ook online ondervindt tegenwind, goedkope pakjes uit China verstoren de markt. Maar optimisme is een morele plicht: Mirage Retail Group verdient een Lifetime Achievement Award, RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck is de Pessimist van het Jaar met zijn voorspelling dat Jumbo weer zou vertrekken. Er is ook goed nieuws: JBC scoort met duurzame initiatieven, bezorgdienst Andy keert terug, ToyChamp kocht Dreamland en Intertoys, Galeria lijkt gered. En wat brengt 2025? Van Ossel vroeg het aan ChatGPT. Het antwoord laat zich raden: meer van hetzelfde.
“Cultuur boven technologie”
Dirk Van den Berghe, voormalig topman bij Delhaize en Walmart, bracht lessen mee uit Azië. Enkele inzichten? Succes hangt niet zozeer af van technologie en algoritmes, wel van een “mind shift”: processen veranderen, de kunst is oud en nieuw talent hand in hand laten samenwerken. Je moet bereid zijn om je eigen zakenmodel te verstoren. Waarom is Walmart zo succesvol? De tien regels van Sam Walton zijn nog altijd relevant. Net als de slogan “Save money, live better”. Geef je mensen een ‘purpose’, ook al lijkt het op brainwashing, want: “culture eats strategy for breakfast”.
“We bouwen leidende klantreizen”
Waarna Pieter Zwart ondanks een haperende klikker (“Die komt zeker van MediaMarkt”) treffend illustreerde hoe cultuur ook voor Coolblue de factor is die het verschil maakt. Twee indicatoren op één slide: NPS en EBITDA. “We zijn 25 jaar geleden gestart om mensen blij te maken en geld te verdienen.” De kern: “We bouwen leidende klantreizen.” Uiteindelijk ziet elke webshop er hetzelfde uit: picture, price, button, of “de driehoek des doods”. Maar om de grootte en de beeldkwaliteit van een tv te zien, of een koptelefoon te testen, kom je naar de winkel. Voor een wasmachine niet. Coolblue wil geen everything store zijn, maar behoudt focus. En blijft groeien: “In 2029 zijn we een Duitse retailer.” Tegelijk blijft duurzaamheid een aandachtspunt: zonnepanelen op het distributiecentrum, bezorgen met de fiets, elektrische bestelwagens… Opportuniteiten ziet Zwart overal: “We nemen oude toestellen al mee, misschien moeten we maar zelf een recyclingfabriek bouwen.”
Bekijk het volledige fotoverslag van de RetailDetail Night op de Facebookpagina van RetailDetail.