Het krioelt van de nepartikelen op de platformen van Meta, van Facebook Marketplace tot Instagram. Vooral luxehuizen zijn in trek, met valse Louis Vuitton-spullen als absolute koploper.
Chinese miljardenbusiness
Namaak op sociale media is een mondiale bedreiging, besluit Ghost Data in een nieuw onderzoek. Net zoals Interpol en de Europese Unie eerder concludeerden, zijn nepspullen online nog wijder verspreid geraakt sinds de coronapandemie. Zeker Facebook-moeder Meta trekt een grote meute “meedogenloze vervalsers” aan, nu het platform zich steeds meer op e-commerce richt maar valsspelers niet onder controle krijgt, aldus het onderzoeksbureau.
Op twintig dagen tijd, in oktober 2021, spotte Ghost Data op Facebook alleen al 26.770 accounts van namaakverkopers. Het gaat hoofdzakelijk om vervalsers die gevestigd zijn in China (gestegen van 43% in 2019 tot 65% nu), maar in mindere mate ook in Rusland (14%) en Turkije (7,5%). Op Facebook en Instagram samen zouden 6000 à 7000 Chinese groothandelaars actief zijn, die hun nepproducten verspreiden via ontelbare accounts en jaarlijks een omzet tussen de 1,6 en 1,9 miljard euro halen.
Zes van de tien Louis Vuitton
Wie koopt van hen en wat? Het volledige bereik is moeilijk in te schatten, maar Ghost Data rekent erop dat de 26.770 getelde accounts al minstens twintig miljoen afnemers hebben. Het gaat dan om mensen die op Facebook ‘bevriend’ zijn met de vervalsers en hen dus expliciet volgen. Via Marketplace en andere wegen zal het aantal kopers echter nog veel hoger oplopen.
Aangeboden producten zijn in de eerste plaats modeartikelen en -accessoires van de grote luxehuizen. Bijna 68% van de afgebeelde nepproducten heeft een verwijzing naar de LVMH-groep. In zes op de tien gevallen gaat het om valse Louis Vuitton-artikelen. Andere luxemerken volgen met ruime achterstand: minder dan één op de tien (8,5%) aangeboden nepartikelen doen zich voor als Chanel, 6,7% stelt Fendi voor. Gucci en Prada zijn elk goed voor zo’n 3%.
Hardnekkig probleem
Toch is het probleem niet nieuw: al in 2014 stelde Ghost Data aan de kaak dat Facebook adverteerde met namaakproducten. In 2020, in volle coronacrisis, ontdekten de onderzoekers een enorme zwendel van meer dan 10.000 accounts die op Instagram namaakmondmaskers verkochten. Eerder dit jaar bracht een ander onderzoek een reeks groothandelaren aan het licht die openlijk ‘fake’ Apple-producten verkochten op het sociale netwerk.
Meta reageert dat fraude en namaak eigen zijn aan nieuwe technologie, maar dat het bedrijf elke dag beter wordt in het weren en aanpakken ervan. Ghost Data countert echter dat Meta onvoldoende reageert en niet drastisch genoeg optreedt. De nepverkopers vinden bovendien constant nieuwe methodes om onder de radar te blijven. Ook voor de rechtmatige merkeigenaars is het daardoor moeilijk reageren.