Voor het eerst heeft Amazon op een jaar tijd meer verkocht dan zijn grote rivaal Walmart. Daarmee wordt het bedrijf de grootste retailer ter wereld – althans, buiten China. Want er kan er maar één de allergrootste zijn…
Mijlpaal
In de twaalf maanden tot eind juni van dit jaar besteedden consumenten meer dan 610 miljard dollar (520 miljard euro) bij Amazon, volgens financieel onderzoek van Factset waarover de New York Times bericht. Walmart van zijn kant publiceerde eerder deze week een omzet van 566 miljard dollar (480 miljard euro) voor de twaalf maanden tot eind juli.
Het is een mijlpaal die illustreert hoe ingrijpend het winkelgedrag de afgelopen decennia is veranderd: voor het eerst onttroont Amazon nu de meest succesvolle retailer van de afgelopen vijftig jaar. Dat volstaat echter niet om de grootste retailer ter wereld te worden: die eer blijft weggelegd voor Alibaba. Op de gigantische Chinese markt kregen Amazon noch Walmart tot nu toe een stevige voet aan de grond, en Alibaba is inmiddels groter dan de twee Amerikaanse reuzen bij elkaar opgeteld.
Nieuwe spelregels
Is dit een historisch moment, een kantelpunt? Het model waarmee Walmart werelddominantie bereikte, is bekend: met enorm grote winkels die een omvangrijk assortiment verkopen tegen ultralage prijzen – dankzij een zeer strikte kostenbeheersing en efficiënte logistieke operaties – verpletterde de retailreus de concurrentie en bereikte het bedrijf een ongeziene schaalgrootte.
Maar e-commerce heeft de spelregels in retail herschreven. Grote Walmart-winkels verkopen tot 100.000 verschillende artikelen. Dat lijkt enorm, maar als je de marktplaatsverkopers meerekent vind je er bij Amazon meer dan 350 miljoen. Bovendien speelde de pandemie in het voordeel van onlinespelers: de omzet van Walmart groeide met 24 miljard dollar (20 miljard euro) vorig jaar, die van Amazon met bijna 200 miljard dollar (170 miljard euro). Die voorsprong zal wellicht enkel groter worden: Amazon gaat momenteel aan de haal met 41 cent van elke dollar die in de VS online wordt uitgegeven. Walmart moet het stellen met 7 cent: het bedrijf verwacht dit jaar een onlineomzet te realiseren van “slechts” 75 miljard dollar (64 miljard euro).
Verstoppertje
Belangrijk om weten: de omzet die Factset aan Amazon toeschrijft, is hoger dan wat de retailer zelf rapporteert. Amazon speelt namelijk verstoppertje, stellen waarnemers, door enkel het bedrag aan te geven van de fees die het zijn twee miljoen partnerverkopers aanrekent, en niet de werkelijke omzet via zijn marktplaats. Een bewuste strategie: Amazon wil kleiner lijken dan het eigenlijk al is, om vervelende vragen over marktdominantie te vermijden. Het bedrijf verkiest de rol van underdog, maar dat lijkt nu echt wel onhoudbaar.
Daarom maken analisten een inschatting van de zogenaamde “bruto handelswaarde”, of het bedrag dat klanten bij Amazon besteden, ongeacht of het is om producten te kopen uit de voorraad van Amazon of van externe verkopers, die samen goed zijn voor 56% van de verkochte producten. Zo komt de omzet bijna 60% hoger uit dan wat Amazon zelf aangeeft. Enkel in de VS verkoopt Walmart voorlopig nog wel meer dan Amazon, en het stelt er ook meer mensen tewerk. Maar ook die koppositie zal het volgend jaar wellicht kwijtspelen. Overigens is Amazon al sinds 2015 (veel) groter dan Walmart in beurswaarde.