De consument houdt de vinger op de knip in deze onzekere tijden. Er is niet alleen minder e-commerce, Europese consumenten kopen ook gewoon minder. Salesforce vreest nog heel dit jaar laag consumentenvertrouwen.
10% minder e-commerce
In het eerste kwartaal van 2022 kreeg e-commerce een tik. Na de pieken tijdens de coronapandemie volgt nu het onvermijdelijke dal. De omzet van webshops is in België met 10% gedaald, over heel Europa lag de e-commerceverkoop zelfs 13% lager. Wereldwijd was er een terugval van 3%, vertelt Roel Naessens van Salesforce aan HLN.
Als ze dan toch shopten, kochten consumenten ook minder. Het bestelde volume is in Europa met 17% gezakt, zo blijkt uit Salesforce Q1 Shopping Index. Daarin onderzoekt het bedrijf het onlineshopgedrag van meer dan een miljard consumenten in zo’n 60 landen. Door de inflatie bestellen mensen minder verschillende items bij minder retailers.
Dat de mondiale toeleveringsketen in de knel zit, speelt zeker mee. Er waren door vertragingen in het eerste kwartaal bijna een kwart minder voorraad aan speelgoed en educatieve producten en 12% minder huishoudelijke apparaten in Europa, vooral door Chinese arbeidsblokkades en het sluiten van de havens in Shanghai wegens nieuwe lockdowns.
Consumenten verliezen vertrouwen
Het consumentenvertrouwen is laag en dat vertaalt zich ook in spaarzaam gedrag. De tweedehandsverkoop op marktplaatsen zoals Vinted groeit bijvoorbeeld wel sterk, terwijl kopen op afbetaling (Buy Now Pay Later) zelfs ongezien populair wordt. Liefst 9% van alle onlineverkopen ter wereld gebeurden begin dit jaar via dit systeem. Dat is al 20% meer dan een jaar eerder. In België werd ‘Buy Now Pay Later’ voor 15% van alle aankopen gebruikt, nota bene 41% meer dan vorig jaar.
De kans is reëel dat het huidige koopgedrag aanhoudt: Salesforce vreest dat het consumentenvertrouwen het hele jaar op een laag pitje kan blijven. Het consumentengedrag verandert volgens Naessens wellicht zelfs blijvend.