Omnichannel wordt belangrijker
Op dit moment zijn er in Nederland ongeveer 2,7 miljoen mensen ouder dan 65, maar in 2040 zullen dat er al 4,6 miljoen zijn, goed voor 27 procent van de totale bevolking. Die 65-plussers geven bovendien minder uit in de winkels dan jongere mensen, als gevolg van een lager inkomen na het bereiken van de pensioenleeftijd.
De grootste verschuivingen zullen er komen in het online koopgedrag: bij de generatie tussen 25 jaar en 45 jaar koopt 73 procent regelmatig online, bij de huidige 65-plussers is dat momenteel maar 42 procent. Naarmate de eerstgenoemden ouder worden en ook in de categorie 65+ belanden, zal dat aandeel in de toekomst nog aanzienlijk stijgen.
Daardoor zullen winkelformules die niet meegaan in het omnichannel gebeuren hun omzet zien afnemen. Andere winkels zullen hun omzet dan weer zien verschuiven naar de online verkoop. Nu al kan vastgesteld worden dat de klassieke fysieke retail het moeilijker krijgt en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen.
Senioren zijn bovendien ook minder geneigd om grote afstanden af te leggen om te gaan winkelen. Consumenten tussen 55 en 65 jaar willen nog gemiddeld 2,5 kilometer afleggen, terwijl dat bij 75-plussers al daalt naar slechts 2 kilometer. Daar zullen vooral speciaalzaken van profiteren. De afgelopen tien jaar is het aantal speciaalzaken gedaald, maar in gebieden waar er sprake is van grote vergrijzing zal er in de toekomst op dat vlak een omslag komen.
Ouderen zijn tot slot kritischer op vlak van kwaliteit, service en gemak. Ook op die factoren wordt door online diensten als HelloFresh en Albert.nl ingespeeld.