Volgens Maarten de Vos, directeur van de Dynamo Retail Group (bekend van formules Fietswereld, Bike Totaal en Profile, de Fietssepcialist), zorgt het marktmodel voor de fietsenhandel er voor dat de kosten onnodig hoog zijn. Daarom heeft hij besloten over te stappen op een nieuwe werkwijze.
Weg met jaarcollecties
Binnen die nieuwe werkwijze wil hij af van de jaarlijkse bestellijsten. Momenteel moeten winkeliers in september hun bestellijsten invullen, vlak na de voorstellingen van de nieuwe collecties. Volgens De Vos is het echter onmogelijk voor een winkelier om op voorhand te weten hoeveel hij het jaar erop zal verkopen. Daardoor blijven er vaak restpartijen over, die vervolgens tegen bodemprijzen moeten worden verkocht. Door dat inefficiënte model zijn bovendien de kostprijzen voor winkeliers te hoog geworden.
Binnen het nieuwe inkoopmodel moet dat minder het geval zijn: “Daarbij bestellen we op basis van voortschrijdende verkoopdata per merk”, aldus De Vos aan het FD. “Als we zien dat een collectie van een bepaald merk minder begint te verkopen, bestellen we daar minder van. Zo plannen we op de economische levensduur van een collectie, in plaats van een jaarcollectie.” Daarnaast probeert Dynamo Retail Group op basis van verschillende statistieken in te schatten hoe goed bepaalde modellen zullen verkopen in een winkel. Zo wil het winkeliers helpen met het samenstellen van een goede collectie.
Ook brancheorganisatie Bovag wil af van de jaarcollecties en vindt daarvoor stilaan ook bijval bij enkele merken. Zo heeft fietsenmerk Sparta besloten om een aantal modellen langer in de collectie te houden.
Dyanmo Retail Group hoopt zo beter het hoofd te kunnen bieden aan de online concurrentie, die in 2014 al goed was voor 15 procent van de totale verkoop. Daarbij is het vooral nodig dat winkeliers zich onderscheiden met een goede service.