Valt The Future of Shopping opnieuw in de prijzen? De volledig nieuwe versie van de bestseller is genomineerd voor de PIM Marketing Literature Prize 2022. “Een echte must read voor iedereen werkzaam in retail”, vinden reviewers alvast.
Toch verrassende ontwikkelingen
“De afgelopen vier jaar zijn de ontwikkelingen binnen retail in een stroomversnelling gekomen als gevolg van o.a. een pandemie, oplopende klimaatcrisis en verschuivende machtsverhoudingen. Dit heeft de schrijvers doen besluiten om bij het schrijven van hun nieuwe boek weer vanaf scratch te beginnen”, vat Froukje Schaaf het treffend samen in haar recensie van The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail op de Managementboek-website.
Het volledig nieuwe boek is de opvolger van The Future of Shopping: Waar Iedereen Retailer Is, dat in 2018 Managementboek van het Jaar werd. Onder dezelfde titel gaan RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck en redacteur Pauline Neerman op zoek naar de rode draden doorheen het tumult aan trends en (r)evoluties die de retail- en FMCG-sector vandaag tekenen.
“Wellicht dat je trendwatchers al in de gaten houdt of via een branchevereniging af en toe een overzicht krijgt van wat de trends zijn in retail”, stelt Froukje Schaaf (Light Bulb Insights), zelf specialiste in ‘shopper insights’ voor FMCG en foodservice, maar toch biedt het boek ook voor haar nog “veel verrassende trends en ontwikkelingen”.
“Hoe kunnen we nog doormodderen?”
“En eerlijk gezegd: om alles bij elkaar gebundeld te lezen, vond ik zelf best wel confronterend”, vindt Schaaf. “Er is zóveel gaande, hoe kunnen we dan gewoon een beetje doormodderen op de oude voet? We moeten echt aan de slag om dingen anders te gaan doen, want anders missen we gewoon de boot. Dan zijn het de grote globale spelers en nieuwe startups die straks de retailwereld domineren.”
Aangezien het boek afsluit met twee hoofdstukken over nieuwe businessmodellen en zeven nieuwe kernstrategieën voor retail, kunnen lezers ook zelf nadenken over welke strategie zou passen bij hun business, merkt Froukje Schaaf op. “The Future of Shopping verandert je blik op waar je mee bezig bent en hoe je je business toekomstbestendig houdt”, besluit ze de review.
Op 24 november, symbolisch tijdens de feestelijke tiende editie van de RetailDetail Night, vernemen we of The Future of Shopping ook bekroond wordt met de PIM Marketing Literature Prize. Duim je live met ons mee in de Antwerpse Handelsbeurs?