Nederland staat in de top-5 van Europese landen waar het meest naar retailsites wordt gesurft, blijkt uit recente cijfers. Met een score van 80,2% staat Nederland net in de Europese top-5, een eind voor het Europese gemiddelde van 74,5. Het Verenigd Koninkrijk (80,9%), Frankrijk (87%) en Duitsland (82,1%) vormen de top-3. De vierde plaats is voor Ierland, dat in één jaar van de staartplaatsen naar de top racete.
De cijfers werden bekend gemaakt door ComScore, dat berekende hoeveel percent van de mensen met toegang tot internet naar retailsites surfte. In absolute cijfers is Duitsland de grootste online markt in Europa met 41 miljoen individuele bezoekers voor retailsites. Ook op het podium: Frankrijk (37 miljoen) en het Verenigd Koninkrijk (35 miljoen).
Albert Heijn snelst groeiende retailwebsite
De grootste retailsites in Nederland zijn Bol.com (3,5 miljoen unieke bezoekers of een bereik van 29,2%), Apple en Amazon. Wehkamp.nl is pas vierde, maar houdt zijn bezoekers wel vier keer zo lang vast als Amazon (21 minuten tegen 5) en nog steeds dubbel zo lang als Bol.com, de op één na beste op dat gebied. De top-5 wordt verder aangevuld door Albert Heijn, dat op één jaar maar liefst 41% aangroeide.
De Britten en de Fransen bezochten retailsites nochtans het langste (bijna anderhalf uur), de Italianen halen amper 21 minuten. De bezoekers van retailsites surften overigens vooral naar prijsvergelijkingssites (31,6%). Ook kleding en elektronica deden het erg goed.